Alternate Text
گفت و گوها
کاپیتان غلامرضا رضاییان در گفت و گو با پیام‌دریا:
علاقۀ به دریا و دریانوردی او را پس از سال‌ها فعالیت در بخش خشکی مجدداً به دریا کشاند. او که چندی پیش مأموریت دریایی‌اش به پایان رسیده و به مرخصی آمده، باز دلش هوای دریا کرده است. این دریانورد پیش‌کسوت اصلاً دوست ندارد بازنشسته شود چون معتقد است مبادا با بازنشستگی فرماندهان ایرانی، احیاناً نیروهای خارجی جایگزین شوند.گفت و گوی با کاپیتان غلامرضا رضاییان که به مناسبت روز جهانی دریانورد صورت گرفته است از نظرتان می‌گذرد.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو:
اگرچه از عمر فناوری نانو در ایران مدت زیادی نمی‌گذرد با‌ این‌حال توسعه این صنعت در کشور طی 16 سال حیرت‌انگیز است چراکه در حال حاضر 36 هزار نیروی متخصص در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند. 600 محصول نانو توسط 216 شرکت تولید شده و بیش از 10 هزار مقاله علمی در سطح جهان توسط ایرانیان به رشته تحریر درآمده است و محصولات نانو به 49 کشور جهان صادر می‌شود. در این عرصه نقش کلیدی ستاد توسعه فناوری نانو غیرقابل کتمان است چرا که نقش راهبری و نظارتی آن باعث ادامه روند رو به توسعه این صنعت شده است. دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در گفت‌وگو با پیام‌دریا نحوه شکل‌گیری این صنعت در کشور و عمکرد ستاد را تشریح کرد.
اینترنت اشیاء Internet of Things) IoT ) شبکه‌ای از اشیاء هستند که می‌توانند با کمک کامپیوتر و از طریق ارتباط اینترنتی با سایر اشیاء ارتباط برقرار کنند. «اشیاء» می‌‌تواند شامل هر «چیزی» باشد که قابلیت جمع‌آوری داده‌ها، کنترل شدن و یا ارتباط از راه دور را داشته باشد. اینترنت اشیا (IoT) امنیت و کارآمدی عملیات در ترمینال‌های دریایی، بنادر و تجارت لجستیک را به طور چشمگیری بهبود خواهد بخشید. در حال حاضر بزرگ‌ترین بندر اروپا- بندر روتردام هلند- در زمینه استفاده از این تکنولوژی پیشگام است....
حدود سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد یعنی به ازای هر 27 نفر یک واحد صنفی، در حالی که در نُرم بین‌الملل به ازای هر 350 نفر یک واحد صنفی وجود دارد. چهار حوزه اصلی در فعالیت صنوف وجود دارد. بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در حوزه توزیع مشغول به کارند که این نظام توزیع هیچ انطباقی با تولیدات و تکنولوژی روز عرضه در سطح بازار بین‌الملل ندارد. ...
درگفتوگو با مدیرعامل انجمن بازاریابی بندر هامبورگ مطرح شد؛
بازاریابی دیجیتال نقش برجسته و متمایزی را در دنیای تجارت و همچنین زنجیره عرضه برعهده دارد. امروزه، عملکرد بازار به لطف دیجیتالی شدن بهبود چشمگیری را به ارمغان آورده است. اما از این نکته نیز نباید غافل ماند که اگرچه دیجیتالی شدن با مزیت‌های فراوانی همراه است، اما در عین حال خطرات و ریسک‌های بالقوه‌ای را با خود یدک می‌کشد....
محمد عیقرلو دبیرکل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران در گفتوگو با پیام دریا اعلام کرد:
لجستیک آن طور که در لغتنامه‌ها بیان می‌شود پشتیبانی رزم است اما در دنیای نوین که هر «کلمه « ای کارکرد ویژه و منحصربه‌فردی را پیدا می کند، مفهوم لجستیک نیز بسیط‌تر و مهمتر شده است. لجستیک و زنجیره تأمین در حمل‌ونقل به بیانی ایجاد یک ساختار به هم تنیده برای نیل به ایجاد بهره‌وری و تخفیف در زمان است تا هرچه سریعتر کالا ایجاد شده و به مقصد برسد. ...
مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز در گفت وگو با پیام دریا:
مهندس جمشید حاجی زاده با توجه به حضور چندساله در شرکت صدرا با مسائل و مشکلات ساخت و تعمیر کشتی به خوبی آشناست. وی که در حال حاضر به عنوان مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز فعالیت می کند، معتقد است اگر پروژه ای در زمینه ساخت یا تعمیر به نتیجه دلخواه نرسیده با معضل مدیریت پروژه مواجه بوده است چرا که از دانش مدیریت پروژه به نحو احسن استفاده نشده است. این گفت وگو از نظرتان می گذرد.
مشاور در امور فنی و عملیات شرکت ملی نفتکش ایران در گفت وگو با پیام دریا:
شرکت ملی نفتکش ایران برحسب وظیفه، واگذاری تعمیرات شناورهای خود را به مجموعه‎های داخلی شروع کرده است. این در حالی است که در گذشته چنین امکاناتی را کمتر در اختیار داشتیم ولی هماکنون احساس می‎شود افرادی را داریم که می‎توانند مدیریت صنایع دریایی، کشتی‎سازی و البته تعمیرات را بر عهده بگیرند. به طورکلی مجموعه‎های تعمیرات داخلی هنوز از امکانات و تجهیزات کافی برخوردار نیستند اما باید به آنها فرصتی برای توسعه و تجهیز داد و در امر بازاریابی با آنها همراهی کرد. مهندس علی منصورزاده مشاور مدیرعامل در امور فنی و عملیات شرکت ملی نفتکش ایران در گفتوگو با پیامدریا ضمن اشاره به این مطلب دیدگاه خود را درباره صنعت تعمیر و ساخت کشتی در کشور تشریح کرد، متن این گفتوگو از نظرتان میگذرد.
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در گفت وگو با پیام دریا:
شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با هدف ساخت و تعمیر کشتی در سال 1347 فعالیت خود را در بوشهر آغاز کرد. این شرکت پس از انقلاب اسلامی زمینه فعالیت را در بخش صنایع فراساحل گسترش داد که در حال حاضر از امکانات تعمیر و ساخت کشتی همچنین تجهیزات دریایی در بوشهر و مازندران برخوردار است. مهندس محمدرحیم دهقانی مدیرعامل این شرکت در گفت وگو با پیام دریا به تشریح فعالیت های این شرکت پرداخت که از نظرتان می گذرد.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران:
1