Alternate Text
۱۴۰۲/۱۰/۰۵    ۱۰:۲۲ کد خبر:021005079147
شرکت اول ریلی کشور خواهیم شد

شرکت اول ریلی کشور خواهیم شد

لجستیک بدون بخش ریلی توانمند محلی از اِعراب ندارد. بر این اساس گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی برنامه راهبردی 5 ساله خود توسعه بخش ریلی را در دستور کار قرار داده و شرکت حمل‌ونقل ترکیبی وابسته به این گروه در همین راستا دست به توسعه ناوگان ریلی زده است.

دو برابر شدن ظرفیت حمل انواع بار روی ریل از جمله اهداف میان مدت این شرکت تعریف شده است. نکته مهم این است که این مهم با استفاده از توان داخلی در حال انجام است که طی دهه‌های اخیر در حوزه راه‌آهن کشور کم‌ سابقه است. بیش از هزار دستگاه واگن به مرور باید به ناوگان شرکت حمل‌ونقل ریلی ملحق شوند. در طولانی مدت این رقم 2 هزار دستگاه خواهد بود که همگی در صنایع داخلی تولید خواهند شد. هم اکنون از این میان حدود 180 دستگاه تحویل شده و همین تعداد نیز به زودی تولید و به ناوگان افزوده می‌شوند و این روند تا حصول هدف ادامه خواهد یافت.
مدیر عامل شرکت حمل‌ونقل ریلی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در همین رابطه گفت‌وگویی با پیام دریا داشته است که می‌خوانید.

سهم شرکت حمل‌و‌نقل ترکیبی گروه کشتیرانی در حمل‌ونقل ریلی کشور چقدر است؟

«شرکت حمل‌ونقل ترکیبی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» در بین 27 شرکت ریلی بزرگ کشور، طبق گزارش شرکت راه‌آهن از نظر تُناژ حمل در جایگاه چهارم قرار دارد. این در حالی است که از نظر تعداد واگن در رتبه چهاردهم قرار داریم. این امر نشان می‌دهد از نظر سهم در بازار توانسته‌ایم طی یکی دو سال اخیر با همت همکاران و یاری گروه کشتیرانی رتبه خوبی را کسب کنیم.

پیش از این گفته بودید که یکی از برنامه‌های راهبردی شرکت تحت مدیریت شما توسعه ناوگان ریلی است، در این خصوص چه اقداماتی را صورت داده‌اید؟

هم‌اکنون و در مجموع حدود 1309 واگن در تملک خود داریم که از این تعداد چیزی حدود 732 واگن به صورت واگن مخزن‌دار و حدود 407 واگن نیز به شکل لبه‌کوتاه هستند به اضافه 45 واگن قدیمی که در قالب جنرال کارگو در حال استفاده هستند. تعدادی نیز در حال تعمیر و بازسازی می باشند. بر این اساس با 70 درصد ظرفیت حمل موفق شدیم رکورد حمل بار را طی سه سال اخیر افزایش دهیم. درحال حاضر باتوجه به نگاه مدیریت ارشد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بخش حمل‌ونقل ترکیبی که طی آن حوزه لجستیک به عنوان بازار جدید تعریف شده است شرکت حمل‌ونقل ترکیبی موظف شد برای افزایش سهم خود از بازار در جهت نوسازی ناوگان برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد. بنابراین اقدامات اصلاحی در جهت رفع نواقص، تعمیرات و نوسازی واگن‌ها در دستور کار قرار گرفت. خوشبختانه نوسازی 1180 دستگاه واگن به بهترین شکل ممکن انجام شد. در همین راستا در خصوص خرید واگن‌های جدید نیز اقدامات لازم آغاز شد که طی آن با برگزاری مناقصه‌ای طی سال گذشته قرارداد ساخت 200 دستگاه انواع واگن را با تولیدکنندگان داخلی منعقد کردیم که تاکنون 176 دستگاه از آنها وارد ناوگان شده‌‌اند. در این میان 24 واگن 26 متری مسطح باقی مانده‌اند که به زودی به ناوگان ملحق می‌شوند. البته با توجه به تقاضای روزافزون بازار علاوه بر این تعداد واگن 30 دستگاه واگن دیگر نیز به صورت آماده خریداری و وارد ناوگان شده است. 53 واگن دیگر نیز در صف ورود به ناوگان قرار دارد. به عبارت دیگر به‌زودی 283 دستگاه انواع واگن به ناوگان ملحق می‌شوند که تعداد واگن‌های شرکت حمل‌ونقل ترکیبی در نهایت طی سال جاری به 1463 دستگاه افزایش خواهد یافت. با توجه به رویکرد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای تبدیل شدن به یک شرکت لجستیکی بزرگ و نیاز بازار در سفارش‌های اخیر سعی شد در کنار واگن‌های مخزن‌دار، جنرال کارگو و لبه‌ کوتاه، تعداد بیشتری واگن لبه‌ بلند به ناوگان اضافه خواهد شد. به این علت علاوه بر واگن‌هایی که اشاره شد، قرارداد ساخت 450 دستگاه واگن دیگر با استفاده از توان صنایع داخلی منعقد شد که انتظار داریم طی 6 ماه آینده به مرور به ناوگان بپیوندد. از این تعداد 250 دستگاه واگن لبه بلند و 200 دستگاه چندمنظوره و لبه کوتاه هستند. بر این اساس ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل ترکیبی گروه کشتیرانی طی دو سال گذشته به حدود دو برابر نزدیک شده است که امیدوار هستیم در سال آینده و با توجه به قراردادهای ساختی که اشاره شد این ظرفیت کماکان رو به رشد باشد.

 
 

با این رشد ظرفیت رتبه شرکت حمل‌ونقل ترکیبی در میان شرکت‌های مشابه چقدر ارتقاء خواهد یافت؟


دست‌کم ده پله در میزان ظرفیت صعود خواهیم کرد و با توجه به تلاش همکاران در بخش بازاریابی افق تبدیل شدن به شرکت شماره یک کشور در جذب و حمل بار روی ریل نیز پیش روی ما قرار دارد. شرکت حمل‌ونقل ترکیبی در راستای برنامه راهبردی 5 ساله گروه کشتیرانی و رویکرد تازه این مجموعه برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین شرکت لجستیکی کشور برنامه توسعه خود را پیش می‌برد. بر این اساس، برنامه توسعه ناوگان ریلی بر چهار محور استوار شده است. ازجمله راهبرد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و نیاز این مجموعه پس از ورود به سیستم لجستیک داخلی به زنجیره حمل‌ونقل ترکیبی که از این طریق بتواند بار را به صورت Door to Door از طریق ریل و جاده به ذی‌نفعان خود برساند.

علت دوم فنی است، ناوگان ریلی نیازمند بازسازی بود که در راستای توسعه این مهم نیز انجام شده است. گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازوی اصلی کریدور شمال-جنوب شناخته می‌شود بنابراین برای انجام عملیات لجستیکی ذیل این کریدور می‌بایست در حوزه ریل نیز در وضعیت مناسبی باشد.

همچنین شرکت حمل‌ونقل ترکیبی قصد دارد در رقابتی که در زمینه فعالیت خود با دیگر شرکت‌ها دارد موقعیت خود را بیش از پیش بهبود بخشد. مسائل زیست محیطی و همچنین ایمنی نیز همواره یکی از علل بهینه‌سازی ناوگان بوده است. در عین حال حمل‌ونقل ریلی از حمل‌و‌نقل جاده‌ای کم هزینه‌تر است و به نظر می‌رسد با توسعه ترانزیت از کشور، اقبال به ریل افزایش بیشتری یابد به همین سبب باید هزینه‌های حمل را اقتصادی نگهداریم تا بتوانیم با این بخش نیز رقابت کنیم.

تجربه کار با صنایع داخلی در این حجم عظیم چگونه بوده است؟

یکی از راهبردی‌های جدی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بهره بردن از توان صنایع و خدمات داخلی است. خوشبختانه در این خصوص تجربه بسیار خوب و موفقی شکل گرفت و با سرمایه‌گذاری گروه کشتیرانی بستر‌های تازه‌ای برای توسعه صنعت و اشتغال در کشور فراهم شد. در حوزه راه‌آهن نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ است که گروه کشتیرانی نسبت به آن اقدام کرده است. پر بیراه نیست اگر بگوییم چشم امید بخشی از تولیدکنندگان داخلی به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.

نقش شرکت حمل‌ونقل ترکیبی در افزایش اقبال به مسیر بندر چابهار در کریدور شمال-جنوب به چه صورت است؟

پیش از پاسخ به سؤال شما باید اذعان کنم موضوع ریل و راه‌آهن طی سال‌های اخیر به واسطه توجه ویژه مقام معظم رهبری به حوزه حمل‌ونقل بیش از پیش در حال مطرح شدن است و به همین طریق سرمایه‌گذاری در این حوزه در حال شکوفا شدن است. این مهم بر روند رشد بندر چابهار در آینده نیز تأثیرگذار خواهد بود. این بندر علی‌رغم اینکه تنها بندر اقیانوسی کشور است و می‌تواند برای صاحبان کالا مسیری سریع، ارزان و مقرون به صرفه باشد اما به علت مشکلات زیرساختی ظرفیت‌های واقعی آن بالفعل نشده است. یکی از بزرگ‌ترین کمبودهای این بندر عدم اتصال آن به ریل است. البته دولت در حال اجرای پروژه اتصال این بندر به شبکه ریلی کشور است که در صورت اتمام آن شرکت حمل‌و‌نقل ترکیبی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا ناوگان ریلی خود را در این مسیر به سرعت فعال سازد. تا آن زمان که به نظر می‌رسد خیلی دور هم نیست، مسیر اصلی ترانزیتی فعالیت ما از بندرعباس به سمت مرز سرخس و کشورهای حوزه CIS و بندر امیرآباد است. همچنین در حال حاضر مسیرهای داخلی بندرعباس به بم و کرمان و همچنین مسیر سوخت‌رسانی برای گروه کشتیرانی از پالایشگاه شازند اراک به بندرعباس برقرار است. به‌علاوه اینها برای اولین بار خدمات ریلی شمال کشور در مسیر کارخانه سیمان شاهرود به سمت بندر امیرآباد را راه‌اندازی کرده‌ایم که خوشبختانه به خوبی در حال جابه‌جایی بار است. همچنین به سمت زنجان و تبریز نیز در حال انتقال بار هستیم. در حوزه بارهای خارجی به سمت مسیر اسکندرون در ترکیه نیز انتقال آهن‌آلات را انجام می‌دهیم.
بنابراین می‌توان گفت هرجا ریل باشد شرکت حمل‌ونقل ترکیبی گروه کشتیرانی آماده ارائه خدمات جابه‌جایی انواع کالاست. به همین سبب نیز موفق شدیم رکورد حمل بار را طی شش‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تا 17 درصد افزایش دهیم و از 495 هزار تن به 570 هزار تن برسانیم.
 
 
 

اگر بخواهید به عنوان فعال حوزه حمل‌ونقل ریلی نگاه آسیب‌شناسانه به این حوزه داشته باشید به چه مواردی اشاره خواهید کرد؟

در حوزه زیرساخت مشکلات زیادی وجود دارد. نیاز به توسعه خطوط ریلی بسیار محسوس است که این امر چرخه لجستیکی کشور را ضعیف می‌کند. نیاز است که برای رفع این مشکلات زیرساختی تمام ارگان‌های ذی‌ربط به صورت هماهنگ همت کرده و آنها را رفع کنند. همین حالا اگر آسیبی در حوزه زیرساخت فعلی نیز رخ دهد مشکلات جدی ایجاد خواهد شد. بنابراین اگر قصد داریم ترانزیت را توسعه دهیم نیاز است که این مشکلات به سرعت حل شوند. چون بار خارجی نمی‌تواند خود را با مسائل ما وفق دهد بلکه این ما هستیم که باید زیرساخت لازم را برای عبور کالاهای ترانزیتی فراهم کنیم.

برنامه شما برای سال آینده چیست؟

در حال حاضر مقرر شده است طبق برنامه راهبردی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تا 80 درصد ظرفیت فعلی افزایش ظرفیت دهیم. بنابراین هم‌زمان با این تحول، کشف بازارهای تازه و جذب مشتری‌های جدید در دستور کار قرار دارد. همچنین با توسعه ناوگان نیاز به تعمیرات روزافزون خواهد شد به همین علت باید ظرفیت‌های تازه‌ای در این بخش ایجاد کنیم که ناوگان معطل نماند و کماکان با بالاترین ظرفیت ممکن خدمات‌رسانی کند. توسعه ناوگان نیازمند جذب نیروی انسانی تازه نیز هست بنابراین طی سال آینده نیروهای تازه نفس و جوان را به خدمت خواهیم گرفت تا جوابگوی نیاز صاحبان کالا باشیم.
نظرات کاربران
نظر شما ؟
نام
آدرس صندوق الکترونیکی
نظرات کاربران