این بندر استراتژیک ایران به علت نزدیکی به کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، در آیندهای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژهای در ترانزیت کالا به این کشورها خواهد داشت. بندر چابهار بهعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران به علت دسترسی راحت به آبهای آزاد، یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیجفارس و دریای عمان است و در کریدور شمال - جنوب میتواند نقش مهمی را برای توسعه ترانزیت و جابهجایی کالا ایفا کند.
کریدور شمال - جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپاست که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است.
این کریدور یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این کریدور، هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری، در رقابتی همهجانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جادهها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود میپردازند و در این کریدور، بندر چابهار ایران، مرکزیت کانونی دارد که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.
بهینهترین و کمهزینهترین بندر برای ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه و افغانستان در محور شرق خزر، نزدیکترین مسیر دریایی به کشورهای جنوب شرق آسیا، اروپا و آفریقا، بزرگترین بندر اقیانوسی کشور با قابلیت پهلودهی به کشتیهای بزرگ با بیش از 16/5 متر عمق، قرار داشتن در خارج از محدوده خلیجفارس و تنگه هرمز و وجود یکی از بزرگترین ترمینــالهای مسافربری بینالمللی منطقه با زیربنای بیش از 4000 مترمربع برای پذیرش همزمان بیش از ۶۰۰ مسافر، از مهمترین قابلیتهای بندر چابهار در این منطقه مهم جهان است.
با اجرای طرح توسعه بندر چابهار، ظرفیت این بندر در سال 96 از 2/5 به8/5 میلیون تُن در سال افزایش یافت و هماکنون این بندر قابلیت بهرهبرداری تا بیش از ۱۵ میلیون تُن کالا در سال را داراست. احداث دو پست اسکله کانتینری و اسکله کالاهای عمومی به طول ۱۷۰۰ متر از مهمترین اقدامات طرح توسعه در بندر چابهار بوده است.
در اجرای طرحهای توسعه بندر چابهار تبدیل این بندر به نسل سوم بنادر هوشمند و پهلوگیری ابرکشتیهای اقیانوسپیمای کانتینری و تسهیل تردد منظم شرکتهای کشتیرانی بینالمللی، باید مورد توجه جدی برنامهریزان این بندر قرار گیرد.
بنادر نسل سوم
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اخیراً تأکید کرده است که با تبدیل بنادر به بنادر نسل سوم در تلاش هستیم تا سهم بازار ایران را در بازارهای بینالمللی افزایش و قیمت تمام شده کالا را کاهش دهیم و درعینحال با ایجاد جذابیتهای اقتصادی و تجاری درصدد ایجاد رقابت در بنادر کشور و صادرات پایدار به همه کشورهای جهان هستیم.
قرار است با اجرای طرح توسعه فاز دوم بندر چابهار ظرفیت این بندر به بیش از 35 میلیون تُن افزایش یابد. این بندر با داشتن سکوهای مجهز به جرثقیلها و تجهیزات تخلیه و بارگیری مدرن، دسترسی به جاده 6 باندی، ترمینال کانتینری و بزرگترین برج ناوبری دریایی کشور و منطقه، ارزانترین و نزدیکترین مسیر ترانزیت دریایی برای کشورهای اوراسیاست و باید با برنامهریزی مناسب از این ظرفیت بندری جمهوری اسلامی ایران در منطقه به خوبی استفاده کرد.
ایجاد ارزشافزوده و رشد اشتغالزایی در جنوب شرق ایران، افزایش سه برابری ظرفیت بندر شهیدبهشتی چابهار، تبدیل این بندر به قطب ترانزیتی منطقه، اجرای حلقه واسط بین کشورهای جنوب شرق آسیا، آسیای میانه و افغانستان و رعایت شاخصهای زیستمحیطی، از مهمترین اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در فاز نخست طرح توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار بوده است.
تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخشهای غیردولتی برای خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی و انبار و ساخت محوطه نگهداری کالا، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان بنادر و دریانوردی در تمام قراردادهای سرمایهگذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم انبارداری، سهم باربری، خنکاری و اعمال نکردن رشد اجاره بهای ثابت قراردادهای اجاره اراضی به مدت پنج سال در مدلهای مختلف مالی از مهمترین مشوقهای غیرتعرفهای بندرچابهار برای افزایش سرمایهگذاری در این بندر در جنوب شرقی ایران است.
همچنین اعمال 8۰ درصد تخفیف برای هزینه توقف وارد بر کشتیها، اعمال ۸۰ درصد تخفیف برای حقوق و عوارض وارد بر کشتیها، ۹۰ درصد تخفیف برای هزینههای THC، اعمال ۶۰ درصد تخفیف در زمینه هزینههای راهنمای یدککش و لایروبی و اعمال ۷۵ درصد تخفیف برای انبارداری کانتینرهای خالی از سایر مشوقهای ویژه بندر چابهار برای رونق کسبوکار در این بندر است.
معافیت انبارداری سه ماه برای کانتینرهای خالی جهت بارگیری کالاهای صادراتی و ترانزیتی و معافیت سه ماه در انبارداری کالاهای معدنی و ساختمانی در تمام رویههای گمرکی، معافیت ۱۰۰ درصدی در تخلیه کانتینرهای خالی و حمل دریایی کالاهای صادراتی و ترانزیتی وارده به بندر چابهار از دیگر تخفیفات ویژه این بندر برای افزایش کالا و کشتی در بندر چابهار است.
احداث و بهرهبرداری پنج پست اسکله به طول ۱۷۰۰ متر با عمق 5/16 متر مناسب برای کشتیهای نسل جدید، لایروبی پنج میلیون مترمکعب به ارزش روز ۲۰۰ میلیون دلار، ایجاد ۶۳ هکتار محوطه تایل شده بندری با استانداردهای بینالمللی در اراضی استحصال از دریا، احداث 1۴۷۰ متر موجشکن با سه میلیون مترمکعب سنگ تولید شده از معادن، تدوین و تصویب بسته تخفیفات و تشویقات سازمانی و برونسازمانی برای استفاده مطلوب از زیرساختهای این بندر، تأمین و مونتاژ ۳۰ دستگاه تجهیزات تخلیه و بارگیری مدرن از کارخانجات معتبر اروپایی، بازاریابی برای ایجاد ترافیک بار و کالا با وجود تحریمهای ظالمانه و جذب ۲000 میلیارد تومان سرمایهگذاری بخشخصوصی و احداث و راهاندازی ترمینال بینالمللی مسافرت دریایی در 4000 متر مربع زیربنا و برقراری خطوط منظم لاینر کانتینری از سایر بنادر جهان به این بندر از مهمترین اقدامات شاخص بندر چابهار از سال ۹۵ تا ۹۹ در این بندر مدرن بوده است.
احداث مخازن فراوردههای نفتی، احداث ترمینال ریلی غلات، احداث سایت لجستیک و نگهداری کانتینر، احداث سردخانه 10 هزار تُنی، احداث کارخانه فراوری و بستهبندی آبزیان، احداث انبار و کارخانه تولید خوراک دام و طیور و ایجاد مرکز خدمترسانی به کشتیها، از مهمترین فرصتهای سرمایهگذاری در بندر چابهار است که سرمایهگذاران داخلی و خارجی میتوانند در این پروژههای موردنظر سرمایهگذاری کنند.
افزایش بارگیری کالاهای صادراتی
آمارها نشان میدهد که تا آذرماه 1400 عملیات تخلیه و بارگیری کالا در این بندر همچنان روند رو به رشدی را تجربه کرده است به طوری که عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی در بندر چابهار ۱۴۶ درصد و واردات کالاهای اساسی 74/6 درصد در این بندر افزایش یافته است.
همچنین عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی بندر چابهار در مجموع تا پایان آذرماه سال جاری ۳۵ درصد افزایش یافت، ورود کالاهای وارداتی نیز به بندر ۶۰ درصد رشد داشته و صادرات مواد معدنی و ساختمانی نیز از این بندر در پایان آذرماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۸۰ درصد افزایش نشان میدهد.
ایجاد زیرساختهای مخابراتی و رادیویی به منظور پوشش کامل سواحل موجود در استان سیستان و بلوچستان، تکمیل فاز ۲ طرح توسعه بندر شهیدبهشتی و ارتقاء ظرفیت این بندر به بیش از 35 میلیون تُن، تکمیل مطالعات زیستمحیطی بندر، احداث نیروگاه بزرگ برقی، احداث ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی، احداث برج و کنترل ترافیک و ساختمان مرزهای دریایی و احداث ایستگاه جستجو و نجات دریایی از مهمترین پروژههای اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در بندر چابهار است.
عملیات اجرایی بندر شهیدکلانتری یکی از دو بندر مهم چابهار، از سال ۶۲ بهطور جدی آغاز شده و با تکمیل چهار پست اسکله فلزی در این سال عملاً به بهرهبرداری رسید و بندرشهیدبهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال ۶۱ با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیجفارس (جنگ تحمیلی عراق علیه ایران) و با تأکید دولت بر لزوم داشتن بندر در خارج از تنگههرمز و خلیجفارس آماده شد به طوری که بندر چابهار در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان و دوری از مرکز بحران، نقش مهمی در صادرات و واردات کالا به کشور ایفاد کرد.
بندرچابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران یکی از مهمترین چهارراههای کریدور شمال - جنوب تجارت جهانی و نزدیکترین مسیر به آبهای آزاد برای کشورهای آسیای میانه از جمله افغانستان است که محصور در خشکی است.
بر اساس مطالعات ابتدایی، چابهار در مقایسه با بندرعباس، ۹۰ کیلومتر و در مقایسه با بندر کراچی، ۷۰۰ کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیکتر است و صادرات از این مسیر، به اندازه قابلملاحظهای میزان هزینه ترانزیتی را کاهش میدهد و تسهیلات ویژهای را در امر انتقالات اموال تجاری به خارج از کشور، فراهم میکند.
بندر چابهار در یک موقعیت استراتژیک جغرافیایی قرار دارد و میتواند زمینه دسترسی افغانستان به شرکای جدید تجاری را در منطقه و حتی فراتر از آن برای کشورمان فراهم کند.
علاوه بر اینکه تسهیلات و امتیازاتی که به عنوان یک منطقه آزاد تجاری در چابهار وجود دارد، این بندر برای تجار افغانستان فرصتهای خوبی را برای ترانزیت کالا، صادرات و واردات فراهم کرده است.
اهمیـت راهبــردی بندر چابهـــار بـــرای هندیها
توسعه این بندر برای هند نیز از ابعاد گوناگون از جمله راهبردی، اقتصادی و سیاسی حائز اهمیت است، زیرا از نظر اقتصادی بندر چابهار به هند امکان خواهد داد که با دور زدن پاکستان، روابط تجاری سهلتری را با افغانستان برقرار کند.
همچنین توسعه چابهار به اجرای طرح «کریدور شمال- جنوب » کمک میکند تا این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، جنوب خلیجفارس و جنوب آسیا برقرار سازد. در این میان، چابهار به عنوان یک بندر استراتژیک، میتواند نقش مهمی را در این شاهراه تراتزیتی ایفا کند و جایگاه خود را به عنوان دروازه مبادلة کالا به کشورهای شرق ایران و آسیای میانه پیدا کند.
این بندر همچنین به هند کمک خواهد کرد تا صادرات خود را به ایران افزایش دهد و از هزینه ترابری کالاهای صادراتی خود از طریق کریدور شمال - جنوب به میزان ۳۰ درصد کاهش دهد.
قبلاً شرکت هندی، سرمایهگذاری در توسعه فاز اول این بندر را تجربه کرده است و طبق قراردادی که هندیها با ایران منعقد کردهاند قرار است که در بندر چابهار بیش از 85 میلیون دلار سرمایهگذاری صورت گیرد که هماکنون بخش زیادی از این سرمایهگذاری انجام شده و اپراتوری این بندر اقیانوسی ایران به شرکت هندی واگذار شده است و یک شرکت ایرانی نیز در این زمینه با شرکت هندی همکاری دارد.
با توجه به اینکه قرارداد هندیها در بندر چابهار همچنان فعال است، لذا این شرکت هندی کماکان در این بندر حضور دارد و به زودی با رفع برخی مشکلات، قرارداد اصلی با این اپراتور نهایی خواهد شد، ضمن اینکه در همه قراردادها یک بند برای حل اختلاف وجود دارد و اپراتور هندی درخواست کرده است که مرجع رسیدگی به اختلافات احتمالی، یک مرجع بینالمللی باشد و لایحه مربوط به این درخواست در دولت تصویب شده و اکنون در انتظار تصویب آن در مجلس است تا قرارداد اصلی منعقد شود.
درحالحاضر تجارت هند با اروپا از طریق دریای سرخ، کانال سوئز و دریای مدیترانه صورت میگیرد که سریعترین و باصرفهترین راه مبادله کالا با اروپا نیست و این مسئله جایگاه ممتاز بندر چابهار را برای هندیها بیش از پیش مشخص کرده است.
علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری با بیان اینکه پس از انقلاب در بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران فعالیتهای بسیار خوبی انجام شده و ظرفیت آن هماکنون به بیش از 12/5 میلیون تُن افزایش یافته است، افزود: عملکرد این بندر هم اکنون 3/6 میلیون تُن است و در بخش کانتینری نیز بعضاً کاهش عملکرد را شاهد بودهایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: از آنجا که در بندر چابهار ظرفیتهای بندری مناسبی آماده شده است، بنابراین مذاکراتی با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار گرفته تا سرویسهای منظمی به بندرچابهار برقرار شود.
صفایی با اشاره به در دست ساخت بودن راهآهن چابهار - زاهدان و از آنجا به میلک، اظهار داشت: از طرفی با برخی کشورها در حال مذاکره هستیم و امیدواریم بتوانیم جریان تجاری کالا از بندر چابهار را توسعه دهیم.
وی با اشاره به قرارداد ایران و هند در بندر چابهار گفت: در این رابطه منتظر قرارداد بلندمدت ۱۰ ساله نشدهایم و قرارداد کوتاهمدت را پیگیری کردهایم. بااینحال در بعضی موارد به عملکرد هندیها نقد داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤالی مبنی بر همکاریهای انجام شده از سوی هندیها گفت: در آینده نزدیک نشستی با طرف هندیها خواهیم داشت و تلاش میکنیم مسائل را حلوفصل کنیم، زیرا که اپراتور هندی در تلاش است ترافیک بندر چابهار را افزایش دهد و در سطح بینالمللی نیز بازاریابی خوبی برای عملیاتی شدن این مهم انجام شده است.
بزرگترین بندر اقیانوسی کشور
تازهترین تحول در زمینه ساخت کشتیهای بزرگ با ظرفیت ۲۴ هزار TEU کانتینر در جهان با ظرفیت بسیار بالا به این معنی است که طی چند سال آینده بنادر جهان باید خود را برای پشتیبانی از چنین کشتیهای غولآسایی آماده کنند و این هماهنگی، لازمه پایداری در تجارت جهانی است و تنها بندر ایران که بتواند این کشتیها را پذیرش کند، بندر چابهار است.
![](/Upload/Modules/NewsAgency1/263/86-3.JPG)
بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار پیامدریا در این خصوص با اشاره به اهمیت ژئوپولیتیکی بندر چابهار در منطقه گفت: این بندر به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور از جایگاه مهمی در ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه برخوردار است و کوتاهترین مسیر دریایی از کشورهای جنوب شرق آسیا تا شاخ آفریقاست.
آقایی تأکید کرد: همچنین بندر چابهار با موقعیت استثنایی خود کوتاهترین مسیر برای ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه از منطقه دریای عمان، اقیانوس هند و بالعکس در جنوب شرقی کشورمان، از جایگاه استراتژیک و ممتازی برخوردار است که باید از این پتانسیل بندری در این منطقه به خوبی استفاده شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به استفاده برخی از کشورهای منطقه از بندر چابهار اشاره کرد و گفت: کشورهای ازبکستان، پاکستان و افغانستان از مشتریان اصلی ما هستند و درصددیم با جذب هشت کشور محصور خشکی در آسیای میانه، کالاهای این کشورها را از بندر چابهار ترانزیت کنیم.
بهروز آقایی با بیان اینکه برای افزایش سهم بندرچابهار برنامهریزی شده است تا کشورهای بیشتری جذب زنجیره بازار در این بندر شوند، تأکید کرد: در این راستا با اجرای طرحهای توسعه بندر چابهار، ظرفیت 8/5میلیون تُنی این بندر، به بیش از 35 میلیون تُن در سال افزایش مییابد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در جهت افزایش ظرفیت بندر چابهار از هرگونه سرمایهگذاری داخلی و خارجی در فازهای بعدی طرح توسعه بندر چابهار استقبال میکنیم و هر سرمایهگذاری در این بندر سرمایهگذاری کند، مطمئناً در بلندمدت سود زیادی کسب خواهد کرد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار پیامدریا مبنی بر اینکه هزینه تکمیل فاز دوم طرح توسعه بندر چابهار چقدر ارزیابی شده است، گفت: طبق ارزیابیهای انجام شده، آماده شدن فاز دوم بندر چابهار نیازمند بیش از 150 تا 200 میلیون دلار منابع مالی است. تکمیل 40 هکتار اراضی پسکرانه در این فاز و دو اسکله به طول بیش از 900 متر از مهمترین مشخصههای طرح توسعه بندر چابهار است.
آقایی به چشمانداز طرحهای توسعه بندر چابهار اشاره کرد و افزود: در افق چشمانداز توسعه این بندر، ظرفیت بندر اقیانوسی ایران در انتهای فاز چهارم به بیش از 35 میلیون تُن بار در سال افزایش خواهد یافت و در این صورت، ظرفیت کانتینری این بندر نیز در سال به بیش از سه میلیون کانتینر خواهد رسید.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تاکنون 80 درصد تحکیم و بسترسازی برای اجرای عملیات فاز دوم بندر چابهار آماده شده است، گفت: انجام روکاری و نصب تجهیزات مورد نیاز فاز دوم طرح توسعه بندر چابهار پس از اینکه 70 درصد فاز اول این بندر عملیاتی شد، آغاز میشود.
آقایی به اهمیت دو پست اسکله بندر چابهار به طول بیش از 900 متر در طرح توسعه فاز دوم این بندر اشاره کرد و یادآور شد: این دو اسکله هرکدام با بیش از 450 متر طول، بزرگترین و مهمترین اسکلههای منطقه هستند و درافت (آبخور) این اسکلهها بیش از 20 متر خواهد بود.
وی به مزیتهای ساخت این اسکلهها در فاز دوم بندر چابهار اشاره کرد و گفت: پهلوگیری کشتیهای بزرگ اقیانوسپیما با بیش از 22 هزار کانتینر، از مزیتهای طراحی و ساخت این اسکلهها در بندر چابهار است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از آمادگی سازمان بنادر و دریانوردی برای واگذاری فاز دوم طرح توسعه بندر چابهار خبر داد و تصریح کرد: این سازمان آمادگی دارد طرح توسعه فاز دوم بندر چابهار را به بخشخصوصی واگذار کند و در این زمینه شرکتها و اپراتورهای خارجی نیز میتوانند در این فاز سرمایهگذاری کنند.
آقایی تأکید کرد: بنادر امروز جهان هم از نظر اسکله و هم از منظر تجهیزات باید هماهنگ با کشتیهای بسیار بزرگ تجهیز شوند، اما در کشور ما درحالحاضر زیرساختی که بخواهد این کشتیها را پذیرش کند، وجود ندارد. در صورت ادامه این وضعیت، بنادر ایران به بنادر دست دوم تبدیل خواهند شد یعنی کشتیهای غولپیکر به یکی از بنادر منطقه که توانایی پشتیبانی این کشتیها را دارند رفته و کالاهای این شناورهای بزرگ به صورت ترانزیت و ترانشیب به بنادر کشور ما وارد خواهد شد.
وی افزود: باید کشورمان به بنادری که بالای ۱۸ متر عمق نیاز است برسند و در آنها سه الی چهار گنتریکرین به صورت همزمان بتوانند عملیات تخلیه و بارگیری از کشتی را انجام دهند. اگر این اقدام انجام نشود بازار از دست خواهد رفت، همان طور که در سنوات گذشته بخشی از بازار به بنادر امارات و عمان واگذار شده است.
به گفته آقایی، ایران علاوه بر بازارسازی و همزمان با شبکهسازی برای توسعه بازار بنادر تجاری مهم کشور، باید در جهت کسب سهم مؤثر و پایدار از مبادلات منطقهای، فرامنطقهای و جهانی اقدامات لازم را انجام دهد تا با توسعه زیرساختها، روساختها و تجهیزات در بنادر تجاری، برای پذیرش و ارائه خدمت به بزرگترین کشتیهای فعال در حملونقل دریایی از جمله محمولات کانتینری و غیرکانتینری کالاهای عمومی، فله و مایعات نفتی و غیرنفتی، جایگاه بنادر کانونی در مبادلات تجاری بینالمللی را حفظ کند. برای همین منظور ماحصل اجرای فاز دوم طرح توسعه بندر چابهار، متشکل از دو اسکله ۴۵۰ متری با عمق 20 متری بوده و از پسکرانهای به وسعت ۴۰ هکتاری، تاکنون بیش از ۸۰ درصد از عملیات تحکیم بستر آن انجام شده است و عملیات روسازی و تجهیز این دو اسکله که به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد، میتواند تا سال آینده به پایان برسد و این به آن معنی است که ایران میتواند با پیشبرد فاز دوم طرح توسعه بندر چابهار قابلیت پذیرش و پشتیبانی از کشتیهای بسیار بزرگ را در این بندر فراهم کند.
خوشبختانه با تلاش اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، فاز دوم طرح توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار با هدف افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری به بیش از 35 میلیون تُن در سال در حال اجراست و برای افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری و ترانزیت کالا به شرق خزر هماکنون این فاز در 40 هکتار اراضی و با 904 متر اسکله شامل دو اسکله به طول بیش از 450 متر در حال آمادهسازی است. این اسکلهها بندر چابهار را با سایر بنادر در منطقه و حتی در کشور متمایز خواهد کرد. از نظر عمق اسکلهها نسبت به سایر بنادر ایرانی حداقل چهار متر اضافه خواهد شد تا عملاً پذیرش کشتیهای نسل جدید با بیش از ۲۲ هزار TUE کانتینر در این بندر به سهولت فراهم شود.
دولت سیزدهم هم میتواند با اختصاص منابع مالی مورد نیاز از اجرای فازهای طرح توسعه بندر چابهار توسط سازمان بنادر ودریانوردی بیش از پیش حمایت کند تا کشورمان در فعالیتهای بنادر نسل سوم و هوشمند از کشورهای منطقه عقب نماند.
با توجه به اینکه، صنایع پتروشیمی با امکانات زیادی در منطقه آزاد چابهار در حال تکمیل است و به زودی راه آهن زاهدان - چابهار نیز به بهرهبرداری خواهد رسید، لذا توسعه بندر چابهار برای ارائه خدمات بندری، دریایی و ترانزیتی باید همواره در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا این بندر استراتژیک بتواند به موقع و در زمان نیاز در کریدور شمال - جنوب ایفای نقش کند.
جذابیتهای سرمایهگذاری در صنایع پتروشیمی کشور به ویژه در چابهار و سواحل مکران به سبب اتصال به آبهای آزاد اقیانوس هند و سهولت دسترسی به بازارهای هدف از مهمترین مزیتهای آن است به گونهای که دسترسی به بازار کشورهای چین، هند و پاکستان که بیشترین محصولات پتروشیمی ایران را مصرف میکنند، از طریق بندر چابهار در مقایسه با کشورهای همسایه و سایر بنادر منطقه، برای این کشورها اقتصادیتر خواهد بود.
از آنجا که بندرچابهار در منتهاالیه سواحل مکران قرار دارد توسعه این بندر میتواند کمک بزرگی به آبادانی سواحل مکران داشته باشد که در این صورت افزایش اشتغالزایی، رونق تولید و کسب و کار، توسعه ترانزیت، تولید ثروت و افزایش درآمدهای ارزی، مهمترین دستاوردهای بندر چابهار در جنوب شرقی ایران است.