Alternate Text
آرشیو مقالات
مشکلات اجرای قانون سوخت کم‌سولفور ادامه دارد:
امروزه در صنعت حمل‌ونقل دریایی بیشتر این سؤال مطرح می‌شود که وضعیت فعلی استفاده از سیستم فیلترینگ اگزوز کشتی‌ها (the scrubber) در بازار جهانی چگونه است و آیا تمام فیلترهای(the scrubber) نصب شده بر روی دودکش‌های کشتی‌ها مطابق با قوانین سازمان جهانی دریانوردی در خصوص محدود کردن انتشارات گازهای سولفوری است یا خیر؟
در یک سال گذشته صنعت حمل ونقل دریایی با چالش های متعدد جهانی مواجه شده که عمدۀ آنها مشکلات اجرای قانون 2020 و شیوع کوید 19 برمی گردد. همۀ این-ها سلامتی نیروی انسانی را به خطر انداخت اما مقاومت و انعطاف پذیری انسان در بوتۀ آزمون و تجربه قرار گرفت.
راهکارهای شرکت‌های کشتیرانی برای کاهش مصرف سوخت؛
امروزه مصرف انرژی در جهان رو به افزایش است. علی‌رغم اینکه در امر کاهش گازهای گلخانه‌ای مشارکت جهانی 60 درصدی وجود دارد ولی درحال‌حاضر حدود یک میلیارد از جمعیت دنیا به الکتریسیته دسترسی خوبی ندارند و عدۀ زیادی به منابع انرژی فسیلی اتکا دارند.
آخرین نظرات و تحلیل‌ها در خصوص بکارگیری سوخت‌های کم‌سولفور در سال 2020 و پیش‌بینی‌های آینده- بخش پایانی
دو گزینۀ اصلی که به‌طور گسترده‌ای برای انطباق وجود دارد استفاده از سوخت سازگار یا استفاده از "روش‌های معادل تایید شده" است.
عملیات سایبری همچنان تهدیدی برای صنعت کشتیرانی؛
کاربرد روزافزون سیستم‌های دیجیتالی، اتوماسیون‌ها و سیستم‌های تحت وب یکپارچه باعث تولد مدیریت خطرات سایبری شده است.
سیستم حمل‌ونقل دریایی و انقلاب صنعتی چهارم در هزارۀ سوم؛
انقلاب صنعتی چهارم پارادایم تحول‌آفرینی است که در سال‌های پیش‌رو موجب تغییر کل زندگی بشر بر روی کرۀ زمین خواهد شد. این تغییر پارادایم حاصل دگردیسی سریع مجموعه‌ای از علوم و فناوری‌هاست که شامل فناوری اطلاعات و ارتباطات، ژنتیک و زیست‌فناوری، علم مواد و نانو فناوری، فناوری‌های حوزۀ تأمین و مصرف انرژی، علوم و فناوری‌های بسیار دیگر می‌شود
تبادل اطلاعات با پیدایش اینترنت، در پهنۀ جهان به سرعت و با دقت امکان‌پذیر شده است.
اهمیت فناوری اطلاعات در صنعت حمل‌ونقل دریایی؛
صنعت حملونقل دریایی مسئول حمل و انتقال بیش از 90 درصد از کالاهایی است که در اقصی نقاط جهان جابهجا میشوند. این صنعت به مثابة خونی است جاری در رگهای اقتصاد دنیا و بدون آن تجارت بینقارهای تقریباً غیرممکن خواهد بود.
مطابق با بررسی‌های انجام شده در سطح بین‌الملل، وقوع و تشدید رکود در صنعت حمل‌ونقل دریایی که موجب پیدایش مشکلات اخیر در این صنعت شده است در نتیجه چند عامل متعدد است که در حوزۀ حمل‌ونقل کانتینری به شکل رقابت شدید دیده می‌شود.
چگونه می‌توان هزینه کشتی‌ها را کاهش داد؛
یکی از چالش‌های مهم مالکان و اجاره‌کنندگان کشتی‌ها هزینۀ آن است. هزینه‌هایی از قبیل هزینۀ عملیاتی، هزینه پرسنل، هزینه‌های بندری و هزینۀ تعمیرات کشتی است که این هزینه‌ها عامل تعیین‌کننده رقابت در بازار حمل‌ونقل می‌باشند ولی با افزایش و نوسان قیمت سوخت تنهاترین پارامتر مهم برای مالکان کشتی، هزینۀ سوخت است. تا جایی که این هزینه از زمان سرویس‌دهی یک کشتی هم، برای مالکان مهم‌تر می‌باشد.