Alternate Text
آرشیو مقالات
اهمیت فناوری اطلاعات در صنعت حمل‌ونقل دریایی؛
صنعت حملونقل دریایی مسئول حمل و انتقال بیش از 90 درصد از کالاهایی است که در اقصی نقاط جهان جابهجا میشوند. این صنعت به مثابة خونی است جاری در رگهای اقتصاد دنیا و بدون آن تجارت بینقارهای تقریباً غیرممکن خواهد بود.
مطابق با بررسی‌های انجام شده در سطح بین‌الملل، وقوع و تشدید رکود در صنعت حمل‌ونقل دریایی که موجب پیدایش مشکلات اخیر در این صنعت شده است در نتیجه چند عامل متعدد است که در حوزۀ حمل‌ونقل کانتینری به شکل رقابت شدید دیده می‌شود.
چگونه می‌توان هزینه کشتی‌ها را کاهش داد؛
یکی از چالش‌های مهم مالکان و اجاره‌کنندگان کشتی‌ها هزینۀ آن است. هزینه‌هایی از قبیل هزینۀ عملیاتی، هزینه پرسنل، هزینه‌های بندری و هزینۀ تعمیرات کشتی است که این هزینه‌ها عامل تعیین‌کننده رقابت در بازار حمل‌ونقل می‌باشند ولی با افزایش و نوسان قیمت سوخت تنهاترین پارامتر مهم برای مالکان کشتی، هزینۀ سوخت است. تا جایی که این هزینه از زمان سرویس‌دهی یک کشتی هم، برای مالکان مهم‌تر می‌باشد.
واکاوی مشکلات تولید ملی در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس و کارشناسان؛
امروزه حمایت از تولید داخلی در کشور با چالش‌های متعدد داخلی و خارجی مواجه است و متأسفانه در سالی که سال «رونق تولید» نام گرفته هیچ تلاشی در جهت رفع موانع تولید از سوی مسئولان امر صورت نگرفته است. امروزه تأمین نقدینگی، چالش‌های نظام بانکی، بالا بودن نرخ سود تسهیلات، حق بیمه و مالیات از مشکلات اصلی تولیدکنندگان است که متأسفانه هیچ اراده‌ای برای حل آنها وجود ندارد. به عبارتی تولید ملی به اندازه‌ای با مشکل مواجه است که سرمایه‌گذاران از حرکت به سمت آن گریزان هستند.
راهکارهای توسعه سواحل گردشگری در ایران کدامند؟
امروزه صنعت گردشگری فراتر از یک صنعت، به‌مثابه پدیدۀ پویای جهانی و اجتماعی است که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. پدیده‌ای که با سازوکاری درهم‌ تنیده و پنهان در زمان‌ها و مکان‌های مختلف، اشکال گوناگونی به خود می‌گیرد و به همین دلیل تأثیرات کاملاً متفاوتی را بر جوامع انسانی بر جای می‌گذارد، به همین دلیل که شناخت دقیق و تحلیل علمی این پدیده می‌تواند چارچوب‌های مطمئنی برای برنامه‌ریزی صنعت گردشگری فراهم آورد. مطابق نظر سازمان جهانی جهانگردی، گردشگری بزرگ‌ترین صنعت فعال در جهان است.
لجستیک تجاری یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی ایران است؛
کشور ایران از دیرباز به مهد بازرگانی و تجارت منطقه و آسیا شهره بوده است. این شهرت نه فقط به علت کسب‌وکار مردم ایران‌زمین به تجارت بلکه به دلیل شرایط جغرافیایی و ارتباطی این سرزمین نیز بوده است....
لجستیک و زنجیره تأمین از دیدگاه مدیرکل امور لجستیک و حمل ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی؛
به نظر می رسد توقف در تعاریف از لجستیک و زنجیره تأمین نباید خیلی طولانی شود چرا که اصولاً لجستیک حتی در ایران پدیده جدیدی نیست. مگر در بازار سنتی ایران اصول لجستیک رعایت نمی شده؟ لااقل کسانی که در بازارهای سنتی ایران فعالیت داشته اند می دانند به نظر می رسد توقف در تعاریف از لجستیک و زنجیره تأمین نباید خیلی طولانی شود ....
معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی برای استقرار نظام بهینه لجستیک در کشور 5 راهبرد را دنبال می‌کند؛
لجستیک نه فقط پشتیبان کسبوکار است، بلکه با توسعه خدمات آن به طرف های سوم، چهارم و پنجم در دنیا، به نوعی به پیشران کسب وکار تبدیل شده است. در دنیای امروز مراکز لجستیک نه تنها حلقه اتصال شیوه های مختلف حمل ونقل و محل تجمیع و بهبود اقتصاد مقیاس در عملیات حمل ونقل کالا هستند، بلکه به سکویی برای ارائه خدمات ارزش افزوده لجستیک از قبیل بیمه، خدمات مالی، کنترل کیفیت، بسته بندی، دسته بندی کالا و مراکز ایجاد خدمات ارزش افزوده بر کالاهای خام تبدیل شده اند....
مهندس محمد سوری مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفتکش ایران:
کشور ما برای ساخت کشتی مناسب نیست به همین دلیل از گردونه بازار عقب می ماند. هم اکنون کشورهای اروپایی مانند انگلستان، فرانسه، آلمان، اتریش، سوئد، فنلاند، ایتالیا و دانمارک که در دورهای از زمان شروع کننده ساخت کشتی بودند به تدریج از ساخت کشتی کنار کشیدند و اکنون فقط کشتی های خاصی را می سازند.
چه کشورهایی در تعمیر و ساخت کشتی حرف اول را میزنند؟
حدود 790 یارد تعمیرات و ساخت کشتی در اقصی نقاط جهان فعالیت میکنند که از این میان 196 یارد در منطقه شرق، شمال شرق و جنوب شرقی اقیانوس آرام قرار دارند و کشور چین با بیش از 65 یارد، بیشترین تعداد را در این منطقه به خود اختصاص داده است. در اروپا نیز حدود 290 داک یارد وجود دارد که مهمترین آنها در کشورهای آلمان، نروژ، هلند، پرتقال، لهستان و انگلیس است. در منطقه آمریکا و کــانادا نیز 103 یارد تعمیراتی وجود دارد کـه شاخصترین آنها در فلوریدا، نیویورک، نیوجرسی، مکزیک، ونکوور و کوبک میباشند. در منطقه خاورمیانه هم 24 یارد وجود دارد که بیشترین آنها در دبی و پس از آن قطر عمان، بحرین، عربستان و ایران فعال هستند.
123