Alternate Text
آرشیو مقالات
کریدور شمال-جنوب چگونه پایدار می‌ماند؛
هر کشوری در گذار زمان و گام‌به‌گام تاریخ، موقعیت‌های مختلف، متفاوت و بعضاً متضادی را تجربه می‌کند که در شکل‌گیری نقش و جایگاه آن کشور در جهان تأثیر دارد.
دریا و اقتصاد مبتنی بر آن که تحت عنوان «اقتصاد دریامحور» یا «اقتصاد آبی» شناخته می‌شود، موضوعی است که در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه سیاست‌گذاران اقتصادی جهان قرار گرفته است.
صنعت حمل‌و‌نقل به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی تأثیر بسزایی در تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات دارد و عامل کلیدی در شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی کشورها محسوب می‌شود و یکی از شاخص‌های اصلی توسعه است. نقش شبکه حمل‌و‌نقل، تأسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگان مطلوب در بهبود و گسترش تجارت جهانی و دستیابی کشورها به رشد و توسعه پایدار از طریق بهینه‌سازی هزینه‌ها، زمان سفر، سرعت جابه‌جایی، دسترسی به بازارهای متعدد، ایمنی و سطح خدمات و دست آخر افزایش توان رقابتی انکارناپذیر است.
امروزه توانایی یک کشور به دسترسی بخش تجارت آن به شبکه‌های لجستیکی جابه‌جایی محموله‌های باری در سطح جهانی وابسته است.
بر اساس گزارش رسمی بانک جهانی، برای پیاده‌سازی و اجرایی کردن مدیریت لجستیک و زنجیره تأمین در یک کشور، زیرساخت‌هایی در حوزه‌های قانون‌گذاری، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم است.
بررسی تصمیم راهبردی برای لایروبی ولگادن؛
کانال استراتژیک «ولگا دِن» که دو مسیر رودخانه‌ای را توسط یک آبراه 63 مایلی به هم می‌رساند امکاناتی را برای کشتی‌های کوچک فراهم می‌کند تا از طریق دریای خزر و دریای آزوف به سمت و سوی دریاهای آزاد راهی شوند.
ایران و روسیه به لحاظ موقعیت جغرافیایی، ظرفیتِ زیربناها و ناوگان حمل و نقل -به ویژه حمل و نقل دریایی، اندازۀ اقتصاد، بازار تقاضا، روابطِ گستردۀ سیاسی و اقتصادی، موافقت‌نامه‌های همکاری و منافع مشترک، شرایط بسیار مساعدی برای بهبود و توسعۀ همکاری‌ها در بخش دریایی دارند.
توسعه شبکه بنادر و کشتیرانی کانتینری جنوب کشور :
سیستم حمل‌ونقل دریایی جمهوری اسلامی ایران یکی از حیاتی‌ترین اجزای بدنه اقتصادی کشور بوده که حتی تصور ابقا و توسعه کشور در دهه‌های گذشته بدون اتکا بدان را غیرممکن می‌نماید.
زیرساخت‌های حمل‌ و نقلی پاشنه آشیل توسعه روابط تجاری ایران و روسیه است:
همکاری ایران و روسیه و همسویی مواضع در بسیاری از مسائل دیپلماتیک و تجاری، به‌ویژه بعد از تحریم‌های آمریکا علیه این کشور به دلیل جنگ با اوکراین، چشم‌انداز روشنی برای گسترش مبادلات بازرگانی بین دو کشور و دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است.
مناقشه‌ای تازه در دریای چین جنوبی در راه است:
اصطلاح « 9 خط تیره» در دریای چین جنوبی از ابتدا توسط حزب کمونیست چین برای نشان دادن ادعاهای مربوط به دریای چین جنوبی به کار رفت. اما، یکی از مسائل کلیدی این است که ماهیت ادعا عمدتأ مبهم است و هرگز توسط حزب کمونیست چین (CCP) به صراحت بیان نشده است که « 9 خط تیره» نشان دهنده چیست؟