Alternate Text
MAN
گزارش ویژه
فرصت 6 ماهه برای تدوین طرح جامع توسعه اقتصاد دریامحور
در یک دهه اخیر توجه‌ها به توسعه اقتصاد دریامحور و مزایای آن برای کشورهای ساحلی معطوف شده است. برای بهره‌گیری از این مزیت، آبان سال گذشته سیاست‌های کلی اقتصاد دریامحور توسط رهبری ابلاغ و قرار شد.
دریانوردی از جمله مشاغل راهبردی اما بسیار دشوار است. پربیراه نیست اگر بگوییم اقتصاد جهانی و ملی کشورها بدون خدمات دریانوردان هرگز به سطح کنونی خود نمی‌رسید.
جدیدترین مقالات
کریدور شمال-جنوب چگونه پایدار می‌ماند؛
هر کشوری در گذار زمان و گام‌به‌گام تاریخ، موقعیت‌های مختلف، متفاوت و بعضاً متضادی را تجربه می‌کند که در شکل‌گیری نقش و جایگاه آن کشور در جهان تأثیر دارد.
دریا و اقتصاد مبتنی بر آن که تحت عنوان «اقتصاد دریامحور» یا «اقتصاد آبی» شناخته می‌شود، موضوعی است که در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه سیاست‌گذاران اقتصادی جهان قرار گرفته است.
جدیدترین گفت و گوها
اهمیت توسعه دریامحور در نگاه نمایندگان مجلس دوازدهم؛
کشورمان با برخورداری از 5هزار و 800 کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب، یک کشور آبی و دریایی محسوب می‌شود و 40 درصد مرزهای ایران را هم مسیر دریایی تشکیل می‌دهد که ظرفیت بسیار خوبی برای ترانزیت و درآمد ایجاد می‌کند اما با وجود این ویژگی‌ها، از درآمدهای یک کشور دریایی بی‌بهره است به‌طوری‌که طبق گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس عمده فعالیت‌ها در عرصه سواحل کشور، مربوط به محدوده‌های شهری و روستایی و تأسیسات بندری و نظامی بوده که همه اینها حدود 5 درصد از ظرفیت سواحل کشور را به خود اختصاص داده‌اند و 95 درصد از این ظرفیت مورد توجه قرار نگرفته است.
مؤسسه آموزشی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی دو سال اخیر شاهد تحولاتی جدی در فعالیت خود بوده است.
وضعیت کریدورهای ایرانی مبهم شد؛
رقابت کریدورهای حمل‌ونقلی در اطراف کشور شدت فزاینده‌ای یافته تا حدی که می‌شود آن را نوعی «نبرد کریدوری» تعریف کرد چرا که توفیق هرکدام از این کریدورها به معنای حذف یا ابتر ماندن دیگری است.
جستار در متون
هیئت وزیران در جلسه 12 اردیبهشت‌ماه امسال به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای ابلاغیه 16 آبان‌ماه 1402 مقام معظم رهبری درباره سیاست‌های کلی توسعه دریا محور، برنامه جامع تحقق سیاست‌های مرتبط را به تصویب رساند.

آخرین شماره

برای مشاهده مطالب کلیک کنید
nashrie

دیدگاه
سوانح دریایی این ظرفیت را دارد که صدمات جبران‌ناپذیر انسانی و اقتصادی ایجاد کند. این در حالی است که بیش از 13 میلیارد تن کالا که معادل بیش از 90 درصد از تبادل کالا در جهان است از طریق دریا حمل و به مقاصد خود در سراسر جهان می‌رسند.
در زمان حمل محمولات از سوی متصدیان حمل دریایی، مواردی بروز می‌کند که ایشان ناچار از اتخاذ تصمیماتی نسبت به محموله بدون اخذ نظر و دستورات مالکین آن محمولات (اعم از فرستنده و یا گیرنده کالا) هستند.
افزایش استفاده از کانتینر در حمل‌ونقل دریایی از یک سو و افزایش قابل توجه تعداد کشتی‌های بزرگ حامل کانتینر باعث افزایش قابل توجه میزان کالا در بنادر و در نتیجه به وجود آمدن تراکم ترافیک در بنادر و مسیرهای منتهی به بنادر شده است، از سوی دیگر کمبود فضای مناسب به منظور تخلیه، بارگیری و انبار کانتینرها از جمله معضلاتی است که بنادر ساحلی با آن مواجه هستند. همچنین توسعه کارخانه‌ها، صنایع جدید و افزایش میزان عرضه و تقاضای کالاهای مرتبط با حمل‌ونقل دریایی نیز نیاز به گسترش بندر و مسیرهای انتقال کالا به بنادر را سبب می‌گردد، در نتیجه لزوم نوسازی بنادر و ساختار دسترسی به پس‌کرانه احساس می‌شود.
اشتباه رایجی در سیاست‌گذاری کشور همواره وجود داشته است که موضوع آمایش امری جداگانه نسبت به سایر حوزه‌های سیاست‌گذاری تلقی می‌شود، از این رو سیاست‌ کلان جداگانه‌ای برای آمایش داریم و سیاست‌های دیگری برای سایر حوزه‌های سیاستی داریم.
بر کسی پوشیده نیست که اقتصاد دریایی سهم بزرگی از کیک اقتصاد جهانی دارد.
ابلاغیه «سیاست‌های کلی توسعه دریامحور» از سوی مقام معظم رهبری عبارتی دقیق و پر معنی است.