Alternate Text
MAN

تبلیغات شماره 256

MAN

قاب کوچک

MAN height=

اینجا محل تبلیغ شماست
گزارش ویژه
بررسی راهکارهای دستیابی به سوخت 2020 در گفتوگو با کارشناسان؛
قانون پر هزینه و پر فراز و نشیب سوخت 2020 از اول ژانویۀ سال آیندۀ میلادی با الزام سازمان جهانی دریانوردی (IMO) اجرا میشود. اگرچه این قانون قرار است به پاکی محیطزیست کمک کند، اما به گفتۀ کارشناسان بار مضاعفی بر صنعت کشتیرانی و صنایع دریایی تحمیل خواهد کرد و با وجود آنکه مدت کمی به زمان اجرای این قانون باقی مانده است اما هنوز برخی از کشورها آمادگی لازم برای اجرای آن را ندارند. در این میان برخی از آنها انتظار دارند که سازمان بینالمللی دریانوردی زمان اجرای این قانون را تمدید کند. اما به نظر میرسد انتظار مالکان خطوط کشتیرانی محقق نشود چرا که بارها از سوی مسئولان IMO به صراحت اعلام شده که زمان اجرای قانون همان اول ژانویۀ سال 2020 میلادی است و هیچ تغییر زمانی در کار نیست.
جدیدترین مقالات
سازمان بین‌المللی دریانوردی(IMO) تاکنون ۵۰ کنوانسیون و پروتکل و بیش از ۱۰۰۰ کد و توصیه‌نامه در رابطه با ایمنی و امنیت دریانوردی، جلوگیری از آلودگی آب‌ها و موضوعات مرتبط دیگر را به تصویب رسانده است.
چگونه می‌توان هزینه کشتی‌ها را کاهش داد؛
یکی از چالش‌های مهم مالکان و اجاره‌کنندگان کشتی‌ها هزینۀ آن است. هزینه‌هایی از قبیل هزینۀ عملیاتی، هزینه پرسنل، هزینه‌های بندری و هزینۀ تعمیرات کشتی است که این هزینه‌ها عامل تعیین‌کننده رقابت در بازار حمل‌ونقل می‌باشند ولی با افزایش و نوسان قیمت سوخت تنهاترین پارامتر مهم برای مالکان کشتی، هزینۀ سوخت است. تا جایی که این هزینه از زمان سرویس‌دهی یک کشتی هم، برای مالکان مهم‌تر می‌باشد.
جدیدترین گفت و گوها
چرا سهم بنادر در تولید ناخالص دیده نمیشود؟
نقش و سهم بنادر در تولید ناخالص ملی ایران امری است که بسیار کم به آن پرداخته شده است. دلیل این امر را میتوان در نفت زدگی و ضعف عمیق فرهنگ دریایی در کنار مرکزگرایی از سال 1304 به این سو جستجو کرد. این در حالی است که طبق مطالعات صورت گرفته، بنادر و کشتیرانی این پتانسیل را دارند که سهم قابل توجهی را حتی همپای نفت در تولید ناخالصی ملی به خود اختصاص دهند. البته هستند کشورهایی که این سهم در GDP آنها تا 70 درصد هم میرسد اما با توجه به پتانسیل کم نظیر حمل ونقل دریایی در شمال و جنوب ایران، نپرداختن به سهم این بخش در اقتصاد قابل تأمل است. اینکه تحولات نفت و صنعت همواره به عنوان شاخص های رشد و یا عدم رشد اقتصاد کشور دانسته شود امر غریب یا بدی نیست اما نادیده ماندن سهم بنادر و حمل ونقل دریایی که تا 95 درصد نیازهای وارداتی و صادراتی کشور از طریق آنها تأمین می شود از عدمتوجه و شناخت برنامه ریزان به یک سوم توان اقتصاد ملی خبر میدهد و توسعه پایدار و مستمر این بخشها را با اما و اگر مواجه میکند. به همین منظور برای پاسخ به چرایی این مسئله و دیگر مسائل مربوط به حوزه بنادر و دریا، «پیام دریا» بر آن شد که به سراغ محمدعلی اصل سعیدیپور، مدیرکل توافقنامه ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی برود و پرسش های خود را در این زمینه با وی مطرح کند. سعیدیپور سابقه طولانی فعالیت در بنادر مختلف کشور را دارد. ماحصل گفتوگوی پیامدریا با وی را در ذیل میخوانید.
دریانورد زن ایرانی در گفت‌وگو با پیام‌دریا:
حرفۀ دریانوردی بیشتر با فعالیت مردان گره خورده است و زنان در این وادی کمتر، جایی دارند. اما در چند سال اخیر برخی از زنان علاقه‌مند به این حرفه سنت‌شکنی نموده و به این عرصه ورود کرده‌اند. از جملۀ آنها راحله طهماسبی سروستانی است که به عنوان افسر دوم بر روی شناورهای ایرانی کار می‌کند.
جستار در متون
پرورش آبزیان در دوران کهن
از دیدگاه اساطیری، نخستین کسى که به پرورش ماهى در “میانگاه خاک” به بیان امروزى کشــت آبورزى (Aquaculture )روى آورد، جمشــید پیشــدادى بود. وى نخست با “پرداختن آبى میان خاک” استخرى ساخته و سپس در “آب پاک” به پرورش ماهى پرداخــت.
به بهانۀ انتخاب شعار «توانمندی زنان در جامعه دریایی» از سوی IMO؛
تاریخ دریانوردی جهان دلاوران و دریادلان زیادی را در دامان خویش پرورش داده که نام و یاد آنان در همیشۀ تاریخ جاری و ساری است.

آخرین شماره

برای مشاهده مطالب کلیک کنید

nashrie

پیام دریا در گذر ایام

ayam
ayam
دیدگاه
در دهۀ دوم قرن بیست و یکم میلادی، کرۀ زمین در میانۀ عصری است که به عصر « انسان زدگی» (Anthorpocene) موسوم شده است. در این عصر پیامد فعالیت های انسان و جوامع انسانی در جهان آنقدر تشدید شده است که آنها را با آثار اجرام سماوی بر کرۀ زمین مقایسه میکنند. به گفتۀ «بانکیمون» دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد، ما آخرین نسلی هستیم که میتواند مسیر تغییرات اقلیمی را عوض کند و در عین حال اولین نسلی هستیم که باید با عواقب آن دست و پنجه نرم کنیم. در این شرایط بشر یا باید با بحران های زیستمحیطی سازگار شده و نفع این اقدام را ببرد و یا آنکه بهای گزاف ناسازگاری خود را با این شرایط بپردازد. در گزارش اخیر سازمان ملل متحد در زمینۀ «تغییر اقلیم» (که البته بیشتر بر کنترل تولید و انتشار گازهای گلخانه ای متمرکز است)، هزینۀ پیشگیری از بحران تغییر اقلیم در سطح جهان برابر ۱۸۰۰ میلیارد دلار است و همچنین یادآوری شده که هزینهکرد این مبلغ ضمن نجات جان ۱۰۰ میلیون نفر در سالهای آینده موجب صرفه جویی ۷۰۰۰ میلیارد دلار در آیندۀ جهان خواهد شد.
پر واضح است با وجود آنکه قانون مصوب IMO جهت استفاده از سوخت با گوگرد کم از سال 2020 عملیاتی خواهد شد اما شیوۀ تعیین کرایۀ حمل و خدمات حمل دریایی از سال 2019 به شدت تحت تأثیر و تغییر خود قرار داده است. با گسترش سیاست هزینه محور شدن کشتیرانی ها در حال حاضر که نتیجۀ سود جستن از تجربۀ تلخ سال مالی وخیم 2018 است، فعالان حملونقل دریایی بر مدیریت عملکرد تمرکز خواهند کرد تا شاید کسب سودی منطقی را برای خود رقم بزنند.
بیش از هزار سال قبل کلمه «مدنیه» توسط ابونصر فارابی در کتابی با عنوان «السیاسه و المدنیه» در سال 339 ه.ق مطرح گردید که بر اساس آن، فارابی معتقد بود شهرها دارای روش و سبک زندگی ناشی از قوانین و شریعت هستند.