بحران دریای سرخ میتواند امیدها را به بهبود اقتصاد جهانی از بین ببرد؛
تجارت جهانی در بحران
بر اساس گزارشهای رسیده از جنوب دریای سرخ، بسیاری از کشتیهای باری، تانکری و خطوط مسافری در اطراف دماغه امیدنیک منحرف میشوند تا خطر حمله در دریای سرخ را کاهش دهند و همچنین هفتهها به زمان تحویل محموله، کشتی و مسافران اضافه کنند که همه اینها بر هزینه سوخت و افزایش چالشهای لجستیکی میافزاید.
به این سبب بنادر ساحل شرقی و ساحل غربی ایالات متحده به عنوان مالکان مسیرها، زمانبندی را تغییر میدهند. تنشهای دریای سرخ، اگر کنترل نشود، ناگزیر میتواند منجر به اختلاف در قراردادهای حملونقل و انتقال افزایش هزینههای حملونقل به مصرفکننده شود، طبق گزارشها، هماکنون حدود یک سوم ظرفیت کشتیهای کانتینری جهان تحتتأثیر حملات دریای سرخ قرار گرفته است.
پس از دوران پرتـــــلاطم همـــهگیری کووید-19 که شاهد افزایش تاریخی در نرخهــــــای حمــلونقل کانتینری، چالشهــــای نیـــــروی کار، اختلافات قراردادی و دعــــاوی حقوقی بیسابقه کمیسیون دریایی فدرال (FMC) بود، چالشهای دوباره از منشأ چین، تشدید تنشهای جاری با روسیه و مسائل ژئوپلیتیکی جدید در دریــــــای سرخ؛ حملونقل دریایی را با چالــــــشهای متفاوت مشابه شرایط همهگیری کرونا آغاز کرده است.
دریـــای سرخ یکی از مسیرهای تجاری اصلی جهــان و باریکه بابالمندب در این منطقه یک نقطه انسداد حیاتی برای اکثر کشتیهای کانتینری است؛ کشتیهایی که از گوشهای از جهان به گوشهای دیگر، از قطعات خودرو گرفته تا مواد اولیه اساسی موردنیاز را حمل میکنند.
بسته ماندن طولانیمدت این آبراه که به کانال سوئز متصل میشود، میتواند زنجیرههای عرضه جهانی را بر هم بزند و قیمت کالاهای تولیدی را در لحظهای مهم در نبرد برای شکست تورم افزایش دهد. کانال سوئز 10 تا 15 درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص میدهد که شامل صادرات نفت و 30 درصد از حجم حملونقل کانتینری جهانی است.
ام سی اس، مرسک، سی ام ای- سی جی ام، زیم، وان، هاپاگ-لوید مستقر در اروپا، کشتیرانی کاسکو مستقر در آسیا، اچ ام ام و خطوط اورگرین از جمله کشتیرانیهای بزرگی هستند که مسیرهای دریای سرخ را به جهت تنشها در این دریا که ممکن است جان خدمه، محموله و کشتی مورد تهدید قرار دهد تا حد زیادی به حالت تعلیق درآوردهاند. بهعلاوه اپراتورهای نفت و گاز نیز کشتیهای خود را به سمت مسیر جایگزین دماغه امیدنیک در آفریقای جنوبی تغییر مسیر دادهاند که منجر به تأخیر در رسیدن به مقصد تا سه هفته خواهد شد.
با تشدید بحران، پیامدها برای اقتصاد جهانی در حال افزایش است. تسلا (TESLA) بیشتر تولید خود را به عنوان کارخانه غولپیکر خودروهای برقی در آلمان متوقف میکند؛ چراکه تنشها در دریای سرخ باعث اختلال در تأمین قطعات شده است. خردهفروشان بزرگ در اروپا نسبت به تأخیر در حملونقل هشدار میدهند و اعلام کردهاند که هزینه جابهجایی کالا از طریق دریا در حال افزایش است. قیمت نفت خام آمریکا به دلیل ترس از یک جنگ منطقهای گستردهتر که میتواند عرضه را مختل کند در حال افزایش است.
بانک جهانی نیز هشدار داده است که اختلال در مسیرهای حملونقل کلیدی «به کاهش کسادی در شبکههای عرضه و افزایش احتمال گلوگاههای تورمی»، افزایش قیمت انرژی، رشد آهستهتر و تورم بالاتر به افزایش خطر اختلال در تجارت جهانی منجر میشود.
همزمان برخی از اقتصاددانان برجسته جهان اعلام کردند که درگیری طولانی در دریای سرخ و تشدید تنشها در سراسر خاورمیانه میتواند اثرات مخربی بر اقتصاد جهانی، شعلهور شدن مجدد تورم و اختلال در تأمین انرژی داشته باشد. این بحران اکنون به سمت نرخ بهره بالاتر، رشد پایینتر، تورم مداوم و عدم اطمینان ژئوپلیتیکی بیشتر حرکت خواهد کرد.
رویدادهـــــای خاورمیــــــانه میتواند چشماندازهای بهبودیافته برای رونق اقتصاد جهانی را از بین ببرد. بانک جهانی در آخرین گزارش خود در مورد چشمانداز اقتصاد جهانی گفت: «بحران خاورمیانه در کنار جنگ در اوکراین خطرات واقعی را ایجاد کرده است. تشدید درگیریها میتواند به افزایش قیمت انرژی منجر شود و پیامدهای گستردهتری برای فعالیتهای جهانی و تورم داشته باشد»، افزایش مخاطرات دیگر شامل تنش مالی مربوط به نرخهای بهره واقعـــــی، تورم مداوم، رشد ضعیفتر از حد انتظار در چین، پراکندگی تجاری بیشتر و بلایای مرتبط با تغییرات آب و هوایی است. در ادامه گزارشبان جهانی به مختل شدن شبکههای عرضه و احتمال افزایش گلوگاههای تورمی، اختلال در عرضه انرژی و احتمالاً افزایش قیمت در شرایط تشدید درگیریها نیز اشاره شده است. این امر میتواند تأثیرات قابل توجهی بر قیمت کالاها داشته باشد و عدم اطمینان ژئوپلیتیکی و اقتصادی را تشدید کند که به نوبه خود میتواند سرمایهگذاری را کاهش داده و منجر به تضعیف بیشتر رشد اقتصادی شود.
جان لولین، اقتصـــــــاددان ارشد سابق سازمان همکاری اقتصادی و توسعه(OECD)، در این خصوص گفت: «افزایش تنشها به یک مشکل جدی تبدیل شده است». لوین تأکید کرد: احتمال بروز اختلالات جدی در تجارت جهانی از برآورد 10 درصدی آغازین به 30 درصد افزایش یافته است؛ بنابراین در این باره پیشرفتی وحشتناک و اجتنابناپذیر وجود دارد که میتواند شاهد گسترش وضعیت بحرانی دریای سرخ به تنگه هرمز و خاورمیانه باشد.
ویلیام بین، کارشناس بازرگانی اتاق بازرگانی بریتانیا، نیز گفته است: «حدود 500 هزار کانتینر در ماه نوامبر از کانال سوئز عبور میکردند و این رقم در دسامبر 60 درصد کاهش یافته و به 200 هزار کانتینر رسید.»
کشتیها مسیرهای مختلفی را طی میکنند، اما این هزینهها را افزایش داده است، بهطوریکه کانتینری که در نوامبر 1500 دلار قیمت داشت به 4000 دلار در دسامبر افزایش یافت.
ویلیام بین افزود: «اگر اوضاع بدتر شود، تنها به اختلال میافزاید و هزینه کانتینرها افزایش و تجارت جهانی بیشتر کاهش مییابد در نتیجه با رکورد جهانی مواجهه خواهیم شد و به بحران هزینه زندگی که میلیونها خانوار در جهان با آن مواجه هستند، افزوده میشود».
تنش در دریای سرخ درست زمانی که تورم پس از مدتها در حال کاهش بود، دوباره قیمتها را بالا برد. بانک جهانی در حال حاضر هشدار داده است که زنجیرههای تأمین جهانی بار دیگر در خطر هستند، این تنش جدید در سوئز در حالی رخ میدهد که خشکسالی باعث کاهش تجارت از طریق کانال پاناما شده است. دو مورد از پنج کلید تجارت جهان اکنون در خطر واقعی قرار دارند.
کانال سوئز در دریای سرخ مستقیمترین مسیر بین اروپا و آسیا برای بسیاری از کشتیها است که با تنـــشهای پیشآمده عملاً تــــردد را غیرممکن میسازد که بـــرای اقتصـــاد تقریباً کل جهـــان پیامدهــای بسیاری را به دنبال دارد. مارکو فورجیونه مدیرکل مؤسسه صادرات و تجـــارت بینالملل در مصاحبـــهای در خصوص بحران در دریای سرخ گفت: «بحران میتواند به شدت مخرب باشد، حدود 10 درصد از تجارت جهانی ترانزیت، 12 درصد از نفت جهانی، حدود 8 درصد از گازLPG و30 درصد از حملونقل کانتینری از طریق سوئز انجام میشود؛ بنابراین این امر به شدت برای تجارت جهانی و خطوط عرضه تأثیرگذار است؛ در حال حاضر با آغاز تنشها 1.3 درصد کاهش را در اقتصاد جهانی شاهد هستیم».
به طور قابل توجهــــی هــزینههای حملونقل و بیمه افزایش پیدا میکند. انحراف در اطراف دماغه امیدنیک در پایین آفریقا حدود 3500 مایل دریایی، بیش از یک میلیون دلار هزینه اضافی و تأخیر را اضافه میکند. این اتفاق بشدت مخرب و تورمزا است، هزینهها را افزایش داده همچنین احتمال کمبود کالا و محصولات را افزایش میدهد، بسیاری از آنچه از سوئز میگذرد در واقع واردات است؛ بنابراین چیزهایی مانند نفت، سنگ آهن و گاز که صنعت را تغذیه میکنند با مشکل مواجه میشوند.
این مسائل ممکن است ماهها به طول بیانجامد و تولیدکنندگان را در تأمین قطعات خود با مشکل روبهرو نماید یا حتی مجبور کند که هزینههای بیشتری را بپردازند. به علاوه هزینه نفت و انرژی نیز ممکن است با افزایش قابلتأملی روبهرو شود و به عنوان یک تهدید جدی و چالشبرانگیز برای اقتصاد جهانی محسوب شود. علاوه بر این؛ تردد در کانال پاناما نیز به دلیل مسائل زیست محیطی محدود شده است؛ بنابراین جریان تجاری از طریق پاناما و از طریق سوئز کاهش مییابد و به مراتب از فشار بالقوهای صحبت میشود که بر تولید و انرژی بسیار تأثیرگذار است.
با افزایش تنشها، که در قالب ترکیب سمی رشد اقتصادی پایین یا صفر و تورم بالا است، هزینههای حملونقل افزایش مییابد که میتواند در نهایت در قیمتهای مصرفکننده خود را نشان دهد. هرچه اختلالات بیشتر ادامه داشته باشد، اثرات رکود تورمی برای اقتصاد جهانی قویتر میشود.
اگر درگیریهای منطقهای گستردهتر شود و تنشها به سمت نفتکشها و کشتیهای فلهبر که مواد خام حیاتی مانند سنگ آهن، غلات و چوب را حمل میکنند کشیده شود، عواقب آن برای اقتصاد جهانی بهطورکلی بسیار شدیدتر خواهد بود. به گفته اقتصاددانان، در حال حاضر بزرگترین تهدید، قیمت انرژی است. اگر هزینههای حملونقل کانتینری در حدود سطح فعلی خود که کاهش 3/1 داشته است باقی بماند، ممکن است تورم جهانی را حدود 6 دهم درصد افزایش دهد.
برخی از خودروسازان اروپــایی مسیر محمولههای خود را در اطراف دماغه امیدنیک تغییر دادهاند که این امر مستلزم هزینههای بالاتر و تــأخیر در حدود دو هفته است. به علاوه تعدادی از خردهفروشیهـــا نیز اعلام کردهاند که ممکن است در تــأخیر ارســال و کمبود موجودی در انبارها مواجه شوند. بسیاری از خردهفروشان بیان داشتهاند که ممکن است شیوه حملونقل خود را از شیوه دریایی به هوایی تغییر دهند.
علاوه بر افزایش نرخ حملونقل نقطهای ناشی از حملات دریای سرخ، شرکتهــــای حملونقل هزینههـــــای اضافی اضطراری را نیز اعمال میکنند.
طبق برآوردهای بینالمللی، قیمتهای همهجانبه بین 5 تا 8 هزار دلار در هر کانتینر برای مسیرهای تجاری اصلی از آسیا 2 ونیم تا 4 برابر سطح معمول برای این زمان از سال است. در حالی که این افزایش 45 تا 75 درصد پایینتر از «اوج همهگیری کووید-19» در اواخر سال 2021 میلادی است، تقاضای فزاینده برای کالاها از سوی مصرفکنندگان خانگی با تنگناهای عرضه، از کمبود کانتینر گرفته تا تراکم بندر، برخورد کرد.
به گفته تحلیلگران صنعت، هزینه حملونقل کالا از طریق دریای سرخ از زمان شروع تنشها افزایش یافته است و این اختلال ادامهدار ممکن است منجر به تورم بالاتر در سطح جهانی شود.
بر اساس شاخص جهانی کانتینر Drewry که نرخ حملونقل کانتینری را در هشت مسیر اصلی به ایالات متحده، اروپا و آسیا ردیابی میکند، هزینه حمل یک کانتینر 40 فوتی از چین به اروپا از طریق آبراه کلیدی در حال حاضر به حدود 4000 دلار افزایش یافته است.
مسیر جایگزین برای تجارت شرق و غرب شامل عبور از اطراف دماغه امیدنیک در انتهای جنوبی آفریقا است که زمان سفر بین اروپا و آسیا را افزایش میدهد.
براساس گزارش Drewry «این تغییر استراتژیک نه تنها زمان کشتیرانی را 10 تا 14 روز افزایش می دهد، بلکه هزینه سوخت اضافی را نیز در بر دارد».
علاوه بر این، هزینههای جانبی بالاتر مانند هزینههای اضافی و بیمه نیز افزایش یافته است؛ این شرایط میتواند «از لحاظ لجستیکی، به یک وضعیت دشوار تبدیل شود.»
از آنجایی که شرکتهای کشتیرانی کشتیهای خود را در نوک جنوبی آفریقا تغییر مسیر میدهند، این میتواند منجر به ازدحام در مسیرهای جایگزین شود و بر زنجیره تأمین تأثیر بگذارد و صنایعی را که به سیستمهای تحویل به موقع متکی هستند، تحتتأثیر قرار دهد. همچنین منجر به افزایش خطرات امنیتی در منطقه میشود و ارائهدهندگان بیمه ممکن است حق بیمهها را افزایش دهند تا احتمال وقوع حوادث ناشی از تنشهای ژئوپلیتیکی را در نظر بگیرند. مسیرهای جایگزین ممکن است با خطرات بالاتر و در نتیجه حق بیمه بیشتر همراه باشد.
علاوه بر افزایش هزینه و طولانی شدن مسیر، کمبود تجهیزات خالی نیز احتمالاً به سرعت اتفاق میافتد، که تأخیرها را بیشتر میکند؛ زیرا ممکن است شرکتها نیاز داشته باشند دو تا سه هفته بیشتر برای یک کانتینر خالی منتظر بمانند.
به گفته اقتصاددان؛ حتی اگر تنشها به زودی متوقف شود و به اکثر کشتیها اجازه عبور از دریای سرخ داده شود، تأثیرات اولیه همچنان میتواند برای مدتی در آینده بازتاب یابد. اختلال و تأخیرهایی که در حال حاضر در حملونقل کانتینری به وجود آمده است، زمان قابل توجهی را برای حل کردن نیاز خواهد داشت.
منابع:
-https://www.theguardian.com/world/2024/jan/13/red-sea-crisis-could-shatter-hopes-of economicrecovery#:~:text=It%20adds%3A%20%E2%80%9CRecent%20attacks%20on,the%20likelihood%20of%20inflationary%20bottlenecks.
-https://www.npr.org/2024/01/12/1224357964/red-sea-shipping-attacks-have-economic-implications-for-the-entire-world
-https://edition.cnn.com/2024/01/10/economy/red-sea-attacks-economic-impact/index.html
- https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-costs-rise-by-up-to-250-due-to-red-sea-attacks/
-https://www.iiss.org/online-analysis/online-analysis/2023/12/global-implications-of-the-shipping-attacks-in-the-red-sea/
-https://www.hklaw.com/en/insights/publications/2024/01/maritime-outlook-5-us-maritime-issues-to-watch-in-2024