Alternate Text
اینجا محل تبلیغ شماست
مقالات مرتبط
۱۴۰۰/۰۹/۰۹    ۱۳:۲ کد خبر:000909079057
ایران  در جایگاه نخست کشتیرانی در دریای خزر
کاپیتان داود تفتی در گفت‌گو با پیام‌دریا اعلام کرد:

ایران در جایگاه نخست کشتیرانی در دریای خزر

کشتیرانی دریای خزر چندی پس از فروپاشی شوروی آغاز به کار کرد تا در وضعیت نوین دریای خزر نسبت به حمل‌و‌نقل تجاری بین کشورهایی که اکنون از دو به پنج کشور افزایش یافته بودند، اقدام کند.

به عبارتی این کشتیرانی نخستین شرکت حمل‌و‌نقل دریایی در دریای خزر بود که راه‌اندازی شد و امروز نیز بزرگ‌ترین کشتیرانی در این دریاست و شناورهای آن در میان تمام بنادر منطقه در حال تردد هستند.

اما دریای خزر منطقه‌ای راهبردی در آینده تجاری جهان است و به‌نظر می‌رسد با راه‌اندازی پروژه یک کمربند- یک راه از سوی چین و همچنین تلاش‌های دامنه‌دار هند برای در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار روسیه و کشورهای حوزه CIS، این دریا اهمیت مضاعفی در تجارت جهانی پیدا کند. کشتیرانی دریای خزر وابسته به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که به عنوان حمل‌کننده اصلی کالا در این دریا نقشی حیاتی در آینده تجاری آن بازی کند.

  بر این اساس گفت‌و‌گویی را با کاپیتان داوود تفتی مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر ترتیب داده‌ایم که ماحصل آن را می‌خوانید.

شرکت کشتیرانی دریـــای خزر عنوان بزرگ‌ترین ناوگان تجاری کشتیرانی منطقه دریای خزر را در اختیار دارد. چگونه به این جایگاه دست یافته است؟

کشتیرانی دریای خزر هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی بزرگ‌ترین ناوگان کشتیرانی در دریای خزر است. به عبارتی، این شرکت هم بیشترین تعداد شناور و هم بالاترین تناژ بار و تعداد سفر را در دریای خزر در اختیار دارد. کشتیرانی دریای خزر موفق شده است به معتبرترین کشتیرانی در منطقه دریای خزر تبدیل شود. این اعتبار با برنامه‌ریزی دقیق شامل تقویت کنترل بر حرکت کشتی‌ها از جمله کنترل ظرفیت در تمام مسیرها، شناسایی ظرفیت بنادر مقصد و مبدأ و برنامه‌ریزی حرکت کشتی‌ها بر اساس ظرفیت‌های واقعی و در دسترس و توانایی بنادر در تخلیه و بارگیری شناورها و استفاده از تمام ظرفیت این بنادر برای سفر دریایی با ظرفیت بالا و سرعت قابل قبول، کسب شده است.

***در جهت توسعه ناوگان چه برنامه‌هایی را در دست اقدام دارید؟

بر اساس سند چشم‌انداز سال 1404 که به عنوان برنامه‌ راهبردی در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال اجراست؛ قصد داریم ناوگان را توسعه دهیم. سن برخی شناورها در حال افزایش است و باید نوسازی شوند در عین حال کشتی‌های جدید با ظرفیت و قابلیت‌های جدید نیز باید خریداری شوند. به همین جهت با همکاری معاونت توسعه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را برای خرید شناورهای جدید آغاز کرده‌ایم و به‌زودی برخی از این شناورها به ناوگان اضافه خواهند شد.

به تازگی به بازار حمل‌و‌نقل منطقه‌ای نیز وارد شده‌اید. در این رابطه بیشتر توضیح دهید.

طی سال‌های اخیر فعالیت در بخش بار بین‌المللی را افزایش داده‌ایم. به هر حال نیاز کشور به صادرات و واردات از طریق دریای خزر محدود است بنابراین حمل بار بین‌المللی را توسعه داده‌ایم و بازارهای جدید را ایجاد کرده‌ایم. بازار ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب، فضای مناسبی برای توسعه فعالیت‌هاست. افغانستان و عراق دو کشوری هستند که مبادلات کالایی خود با کشورهای حوزه CIS را از مسیر ترانزیتی ایران و دریای خزر حمل می‌کنند. به صورتی که بنادر شمالی ایران عملاً بنادر افغانستان نیز هستند. این کشور از طریق این بنادر و در همکاری با کشتیرانی دریای خزر، خشکبار تولیدی خود را به کشورهای CIS صادر می‌کند و اقلامی دیگر را وارد می‌کند. عراق نیز گندم مورد نیاز خود را از این طریق تأمین می‌کند. البته با مشکلاتی که در افغانستان پیش آمده، تا حدودی روند فعالیت‌ها کُند شده است که امیدواریم به زودی به روال عادی برگردد.

برنامه مهمی که به تازگی اجرا کرده‌اید توسعه حمل‌و‌نقل کانتینری در دریای خزر است که تا پیش از این به آن توجه نمی‌شد. در این رابطه چه اقداماتی را صورت داده‌اید؟

در حوزه حمل‌و‌نقل کانتینــــری دو مؤلفه بنیادی «زمان» و «هزینــه حمل» را کنتــرل کرده‌ایم. طی یک سال اخیر انواع کانتینرها مانند خشک و یخچالی را فعال کردیم، همچنین برای حمل مواد شیمیایی در مسیر روسیه، کانتینرهای مجهز به فلکسی تانک خریداری شده و در اختیار صاحبان کالا قرار گرفته است.

دیگر اقـــدامی که در جهت تــوسعه حمل‌و‌نقل کانتینری در دریای خزر و بنادر شمال کشور انجام داده‌ایم، راه‌اندازی سرویس سریع خدمات کانتینری است. کشتیرانی دریای خزر با استفاده از شبکه وسیع خدماتی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سراسر ایران به‌ویژه در بنادر جنوبی و مراکز اقتصادی مانند اصفهان، تهران و مراغه، زمینه‌ای را فراهم کرده است که صاحب کالا همزمان با انجام فرایند گمرکی حمل کالای خود، آن را در درون کانتینر قرار داده و به بنادر شمالی جهت حمل به مقصد صادراتی ارسال کند. به این شکل هزینه‌های انبارداری در بنادر شمال کشور به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

با این حال اعتقاد ما این است که ظرفیت حمل‌و‌نقل کانتینری در دریای خزر بارها و بارها بیش از وضعیت کنونی است. متأسفانه تحریم‌ها به مانعی برای رونق گرفتن دو کریدور ترانزیتی شمال-جنوب و شرق به غرب بدل شده‌اند. اما با رفع این تحریم‌ها و با ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه موجود در بنادر شمال کشور و کشتیرانی دریای خزر، آینده حمل‌و‌نقل کانتینری در دریای خزر بسیار وشن خواهد بود.

به هر حال با فعال شدن کریدورهای یاد شده، ترانزیت کالا از هند به روسیه از طریق بندر چابهار و بندرعباس به بنادر شمالی، ارزش بسیار بالایی را ایجاد می‌کند.



کشتیرانی دریای خزر چگونه می‌تواند بخشی از ابر پروژه یک کمربند- یک راه در منطقه دریای خزر باشد؟ در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

کشتیرانی دریای خزر به خوبی می‌تواند بخش مهمی از این مسیر در حوزه دریای خزر و دریای سیاه باشد. پیش از شیوع کرونا تفاهم‌نامه‌ای بین یران، قزاقستان و چین برای حمل کالا در مسیر یک کمربند-یک راه امضا شد اما شیوع کرونا اجرای این تفاهم‌نامه را با اختلال مواجه کرد. علت این امر اجرای پروتکل‌های بهداشتی بود که هزینه حمل و هزینه زمان خط راه آهن از چین به دریای خزر را افزایش داد. اما قطعاً با پایان پاندمی، رونق به این خط آهن باز می‌گردد چرا که این خط یکی از به صرفه‌ترین بخش‌های ابر پروژه یک کمربند-یک راه است. البته به تازگی و با افزایش هزینه حمل کانتینر از آسیا به اروپا این خط رونقی نسبی گرفته است مثلاً همین حالا یکی از کشتی‌های کشتیرانی دریــای خزر در حـــال حمل 98 TEU کانتینر در این مسیر است.

از مهم‌ترین بازارهای دریای خزر بازار بزرگ روسیه است. نوع فعالیت شما در این مسیر چگونه است؟

با اطمینان به شما می‌گویم که در حوزه حمل‌و‌نقل کالا به روسیه از طریق دریای خزر، کشتیرانی دریای خزر بزرگ‌ترین و توانمندترین ناوگان در دسترس است. این کشتیرانی به عنوان بخشی از گروه بزرگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امکانات این گروه را از دریای عمان و خلیج‌فارس تا بنادر شمال ایران برای حمل‌و‌نقل کالا به روسیه در اختیار دارد. این گروه راهبردی، بندر سالیانکای روسیه در حاشیه دریای خزر را نیز در اختیار خود دارد که بندر بسیار خوبی است، ترکیب این توانمندی‌ها وضعیت کشتیرانی دریای خزر و ایران را برای حمل‌و‌نقل کالا به روسیه بسیار مطلوب ساخته است.
نظرات کاربران
نظر شما ؟
نام
 
آدرس صندوق الکترونیکی
   
نظرات کاربران