پاسخ مدیران ارگان ها و دست اندرکاران صنعت دریایی به فراخوان پیام دریا؛
تحریم و کرونا حریف حمل ونقل دریایی ایران نشد
درست 21 ماه از زمان بروز و شیوع ویروس منحوس کرونا میگذرد. در این مدت جهان آسیبهای ناشی از گسترش آن را در همۀ ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... تحمل کرده و با تمام توان به مقابله با آن برخاسته است حال پس از گذشت این همه مدت میتوان گفت که این بلای ناگهانی که جهان را درگیر خود کرده رو به کاهش گذاشته و امیدواری نسبت به غلبه بر آن روز به روز بیشتر میشود.
در این میان اگرچه صنعت حملونقل دریایی نیز از آثار و عواقب زیانبار آن تأثیر پذیرفته است اما تمام توان خودش را برای جلوگیری از قطع شدن زنجیرۀ تأمین لجستیک به کار گرفت و اجازه نداد وقفهای در حمل کالاهای اساسی، تجهزات پزشکی و کالاهای مورد نیاز مردم در جهان و ایران ایجاد شود.
فراموش نکنیم حملونقل بهویژه حملونقل دریایی ایران اسلامی علاوه بر اینکه با ویروس کرونا به شدت درگیر شد بلکه با تحریمهای ناجوانمردانۀ استکبار جهانی نیز سالهاست که دست و پنجه نرم میکند اما علیرغم تمامی محدودیتهای اعمال شده از سوی دنیای غرب، همچنان به مقاومت خود در عرصۀ آبهای بینالمللی ادامه میدهد و به اعتقاد کارشناسان پیروز هر دو میدان به شمار میرود.
در این راستا نباید از جانفشانیها و تلاش و جدیت مدیران و کارکنان دریایی و خشکی ناوگان ملی غافل ماند چرا که با مدیریت هوشمندانه و مدبرانه توانستند از عهدۀ مقاومت در دو جبهه به خوبی برآمده و تحسین جهانیان را برانگیزند.
با این توصیف در این شماره با طرح سؤال زیر، سراغ مدیران ارشد ارگانهای دریایی، کارشناسان و دست اندرکاران صنایع دریایی رفتیم تا در این زمینه اظهار نظر کنند. با تشکر از تمامی آنان پاسخهای رسیده از نظرتان میگذرد:
فعالیت حملونقل دریایی ایران و جهان اگرچه تحتتأثیر کرونا قرار گرفت اما توانست با مدیریت شرایط بحران تا حد زیادی بر آن غلبه کرده و به فعالیتهای عادی خود ادامه دهد. در این میان حملونقل دریایی کشور با چالشهای مضاعف تحریمهای ناجوانمردانه نیز مواجه شد اما اجازه نداد وقفهای در صادرات و واردات کالا صورت گیرد. با این توصیف جنابعالی فعالیتهای حملونقل دریایی کشور را در چنین شرایطی چگونه ارزیابی میکنید؟