Alternate Text
اینجا محل تبلیغ شماست
مقالات مرتبط
۱۳۹۹/۱۲/۲۳    ۱۳:۱۵ کد خبر:991223079034
از کانتینر تا قوانین راه
معرفی کتاب‌های دریایی؛

از کانتینر تا قوانین راه


رامین جهانپور






جعبه‌ای به نام کانتینر
کانتینرهای دریایی که امروزه به کرات از آنها گفته و نوشته می‌شود درسال 1950 میلادی ساخته شدند. کانتینر، اولین‌بار در جهان توسط یک مرد خوش‌فکر وخلاق آمریکایی به نام "مکلین" ساخته شد که امروزه به او لقب پدرکانتیراسیون جهان لقب داده‌اند. مکلین ایدۀ اصلی استفاده از کانتینر برای حمل‌ونقل کالارا سال‌ها قبل هنگامی که در کنار کامیونش در اسکله منتظر رسیدن نوبت بارگیری‌اش بود در حین مشاهدۀ تخلیۀ کالا از کامیون‌ها و انتقال به درون کشتی‌های تانکردار کشف کرد. مکلین بعد از خرید امتیاز دوشرکت کشتیرانی شروع به انجام آزمایش‌هایی درمورد بکارگیری کانتینر برروی کشتی‌های تانکری خود کرد و سرانجام در 26 آوریل سال 1956 میلادی اولین کشتی که از نیوجرسی به هوستون سفرکرد یک کشتی با 58 کانتینردر ابعاد سه فوت با محمولۀ آب بود و از آن سال به بعد ساخت کشتی‌های کانتینربری برای آسان‌تر شدن حمل‌ونقل در جهان به راه افتاد.کاپیتان حسین جلال‌کمالی در کتاب تخصصی جعبه‌ای به نام کانتینر به تشریح کارکرد غیرقابل انکار کانتینر در صنعت کشتیرانی جهان پرداخته است. به اعتقاد او حضور کانتینر به عنوان وسیله‌ای مناسب و مدرن در صنعت حمل‌ونقل هم‌چنان روبه گسترش است. او در این کتاب با دیدگاهی تخصصی به جنبه‌های مختلف عملیات کانتینری می‌پردازد و کاربران درصنعت حمل خطوط کشتیرانی و پایانه‌های بندری را مخاطب قرارمی‌دهد."جعبه‌ای به نام کانتینر" در چهار بخش به ابعاد متفاوت و درعین حال مرتبط با حمل و جابه‌جایی کانتینرها می‌پردازد که عبارتند از: استانداردها، انواع کانتینر وعلائم، خطوط کشتیرانی کانتینربر، عملیات بنادر کانتینری و کالای خطرناک وتأثیر آن در چیدمان کانتینر.

این کتاب در 238 صفحه با تیراژ 1000 نسخه توسط انتشارات "پیشرو"، به سفارش مؤسسۀ آموزشی کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران منتشرشده است.

حقوق بیمۀ دریایی

حقوق بیمۀ دریایی از شاخه‌های حقوق بیمه و یکی از رشته‌های حقوق تجارت است. قدمت، وسعت و پیچیدگی‌های خاص مسائل حقوق بیمۀ دریایی سبب شده که این مجموعه بیش ازسایر شاخه‌های حقوق بیمه علی‌رغم وجود مشترکات زیاد بین آنها، مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

بسیاری از مسائل این رشته در ارتباط نزدیک با مسائل حقوق حمل‌ونقل و سایر رشته‌های حقوق تجارت است و اساساً یکی از اجزای مهم رشد و توسعۀ حمل دریایی و تجارت بین‌الملل می‌باشد.

بدیهی است که پیدایش حقوق بیمۀ دریایی با پیدایش بیمۀ دریایی هم‌زمان است. ضمناً در این که بیمۀ دریایی قدیمی‌ترین نوع بیمه است، اختلافی بین صاحب‌نظران دیده نمی‌شود. برخی از محققان خسارت همگانی را شکل اولیۀ بیمۀ دریایی می‌دانند. ازطرفی دیگر، در اشارات تاریخی آمده که وام دریایی که حدود چهار قرن قبل از میلاد مسیح (ع) بین تجار کالا و مالکان کشتی‌ها از یک‌طرف و وام دهندگان از طرف دیگر رواج داشته، شکل اولیۀ بیمۀ دریایی بوده است.

کاپیتان مرتضی پیوست نویسندۀ جلد اول کتاب " کلیات بیمه"در پیشگفتار کتابش می‌نویسد: بیمۀ دریایی از سایر بیمه‌ها متمایز است. کارگزاران صنعت حمل‌ونقل به دلایل مختلف مجبور به بیمه کردن کشتی و کالاها هستند. متأسفانه این شاخه از بیمه نه‌تنها برای بیمه‌گذاران، بلکه برای بعضی از بیمه‌گران نیز مبهم مانده است. بیمۀ دریایی تخصص مشترکی در زمینۀ بیمه و دریا می‌طلبد. بیمه‌گران نه‌تنها باید کارشناس بیمه باشند، بلکه باید کشتی، کالا، دریا و خطرات آن را نیز بشناسند. اما بیمه‌گران کشور ما متأسفانه این‌چنین نیستند، تا به امروز نه دریانوردان ما بیمه‌گری را پیشه نموده‌اند و نه بیمه‌گران، دریانوردی را. این کتاب که مجموعۀ جامعی برای تمامی دست‌اندرکاران صنعت بیمه و دریانوردی است، در 190 صفحه توسط انتشارات پیشرو به سفارش مؤسسۀ آموزشی کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران منتشرشده است. برخی از مباحثی که در این کتاب به آنها پرداخته شده عبارتنداز: انواع بیمۀ کشتی، تعهدات در بیمه‌های دریایی، خسارات دریایی، قواننین یورک -آنتورب، فرانشیز و...

 

رده‌بندی کشتی‌ها
رده‌بندی یا "کلاس" یکی از اساسی‌ترین پارامترها در طراحی و ساخت و تجهیز شناورها برای حفظ جان اشخاص و محیط‌زیست و ایمنی کشتی‌ها و کالا در دریاهاست و یک رده‌بندی بهینه وتأیید شده علاوه بر صرفه‌جویی‌های اقتصادی فراوان وکاهش هزینه‌ها، در موارد تجاری، ایمنی و بهداشتی، افزایش عمرکشتی‌ها را دردریاها به دنبال خواهد داشت.کتاب حاضر شامل هفت فصل به همراه پیوست‌هایی از جدول و نمودار مبحث‌های کتاب است. فصل اول این کتاب مربوط به مقدمه و تشریح وظایف مؤسسات رده‌بندی درمورد طبقه‌بندی کشتی‌هاست در فصل دوم کتاب، با معرفی مؤسسات رده‌بندی معتبر جهان و ایران و شرح سوابق و فعالیت‌های آنها روبه‌رو می‌شویم و همچنین در فصل‌های بعدی کتاب، نویسنده ما را با دستورالعمل‌ها وکتاب‌های تدوین شدۀ یکی از مؤسسات رده‌بندی در ایران درمورد بازرسی کشتی‌ها،آشنا می‌کند. آزمایش کیفی مواد و ماتریال مورد مصرف در ساخت کشتی و معیارهای به کارگرفته شده در طراحی ساختمان، بخش بعدی این کتاب است و همچنین انجام مطالعات و دستورالعمل‌های مربوط به سیستم رانش شناور، بررسی ودستورالعمل‌های مربوط به ماشین‌آلات وتجهیزات مکانیکی کشتی و آشنایی با چگونگی مطالعات و تحقیقات ژنراتورهای اصلی و اضطراری برق و تابلوهای تقسیم و کنترل آن هم از جمله مواردکلیدی است که مخاطب در فصل نهایی کتاب با آن مواجه می‌شود. این کتاب در 126 صفحه توسط انتشارات سازمان بنادر و دریانوردی و به نویسندگی حسین میرزایی منتشرشده است.
حمل‌ونقل دریایی و بررسی مباحث اجارۀ کشتی
باتوجه به این‌که کشورما درحال‌حاضر صاحب بزرگ‌ترین ناوگان حمل‌ونقل دریایی در خاورمیانه است، به نظر می‌رسد باید تلاش بیشتری در زمینۀ ترجمه، تألیف وگردآوری متون بازرگانی و حقوقی مربوط به این رشته صورت گیرد تا از این رهگذر برغنای منابع فارسی موجود افزوده شود. با عنایت به محدودیت‌های موجود در برگزاری کلاس‌های آموزشی و تخصصی جهت کارکنان شاغل در این رشته و مشغله‌های فراوان آنان، وجود منبعی به زبان فارسی جهت مطالعۀ بیشتر در خصوص سرفصل‌های مهمی چون انواع چارترپارتی، بارنامه، بیمه، رده‌بندی کشتی‌ها و مؤسسات بین‌المللی دریایی و ...، مفید خواهد بود. این کتاب می‌تواند به عنوان مرجعی مناسب مورد استفادۀ دانشجویان شاغل به تحصیل در رشتۀ حمل‌ونقل دریایی قرار گیرد. هرچند افسران آیندۀ کشتی‌ها باید آشنایی کامل به زبان تخصصی این حرفه را داشته باشند، لیکن در مراحل اولیۀ آموزش، درک مفاهیم مربوط به قراردادهای اجاره و مباحث مربوط به عملیات حمل، قطعاً به کمک زبان مادری عمق بیشتری به آموزش خواهد بخشید. ازدیگر حوزه‌های مورد استفادۀ این کتاب، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ایرانی هستند که در بخش صادرات و واردات فعالیت می‌کنند.کتاب حملچونقل دریایی و بررسی مباحث اجارۀ کشتی نوشتۀ آقای N.Collins محقق انگلیسی است که با ترجمۀ روان و خواندنی علی تابش در 535 صفحه توسط انتشارات کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران منتشرشده است.
قوانین راه
در این کتاب کاپیتان سیدعبدا... حسینی به طور مفصل به بحث کنوانسیون‌های بین‌المللی و قوانین جلوگیری از تصادمات دریایی سال 1972 که یکی از معاهدات بین‌المللی دریایی است پرداخته آن‌طورکه مؤلف کتاب گفته، ضروری است که اطمینان حاصل شود تا تمام افسران مسئول ناوبری و نگهبانی که دارای درک کامل و تفسیر مناسبی از قوانین کنوانسیون‌های بین‌المللی هستند، برای اعمال آنها در دریا با هدف جلوگیری از تصادم احتمالی شناورها آمادگی کامل داشته باشند. او خاطرنشان کرده که هدف از چاپ این کتاب ارائۀ ترجمه و تفسیر مناسبی از قوانین این کنوانسیون با ذکر مصادیق و مثال‌های متعدد است. در این کتاب سعی شده با معرفی روش‌ها و رویکرد مواجهه با اجرای این قوانین در امرآموزش، نحوۀ استفاده و بکارگیری مقررات را به دانشجویان، افسران و فرماندهان شناورها آموزش دهد. همچنین نویسندۀ این کتاب در مقدمه‌اش، مطالعۀ این کتاب را علاوه بر کارکنان ارگان‌ها و شرکت‌های دریایی، به دانشجویان و افسران عرشه و داوطلبان شرکت در آزمون‌های شایستگی نیز توصیه کرده است. این کتاب توسط نشریۀ پیام‌دریا در182 صفحه منتشرشده است.
نظرات کاربران
نظر شما ؟
نام
 
آدرس صندوق الکترونیکی
   
نظرات کاربران