Alternate Text
۱۳۹۹/۰۸/۲۸    ۱۰:۱۵ کد خبر:990828079012
بالندگی و سرافرازی ناوگان ملی غرورآفرین است
کاپیتان سعید روشنی فرمانده کشتی‌های ناوگان؛

بالندگی و سرافرازی ناوگان ملی غرورآفرین است

هیچ دریانوردی را کامل‌تر، وظیفه‌شناس‌تر و صادق‌تر از دریانورد ایرانی نمی‌داند. باتوجه به نزدیکی محل تولد به دریا، از کودکی تاکنون با دریا زندگی کرده است و به‌قول‌معروف، سرنوشتش با دریا گره‌خورده است. کاپیتان سعید روشنی با 21 سال سابقه، فرماندهی حداقل 27 کشتی ناوگان ملی را در سال‌های مختلف برعهده داشته و هم‌چنان با عشق‌وعلاقه به فعالیت در این ناوگان افتخار می‌کند. وی در سال 1352 در شهر رشت به دنیا آمد، با دریا بزرگ شد و بالاخره حرفۀ دریانوردی را برگزید. با ایشان به مناسبت 52 سالگی ناوگان ملی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

چه سالی وارد شرکت کشتیرانی شدید؟

سال 1372 دومین دورۀ بورسیۀ کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران که در مؤسسۀ آموزشی کشتیرانی برگزار شد، پذیرفته شدم و تحصیلاتم تا سال 1378 به طول انجامیدسال 1372 تا 1378، دانشجو بورسیه بودم و در تیرماه 1378، با سمت افسر سوم به استخدام کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران درآمدم.

چرا حرفۀ دریانوردی را انتخاب کردید؟

سال 1370 پس از اخذ دیپلم ریاضی و شرکت در کنکور، به علت زندگی در گیلان و هم‌جواری با دریای خزر، کشتیرانی یکی از انتخاب‌های من بود. با شناخت کافی و دانستن تمامی سختی‌های این شغل با علاقۀ زیاد و عشق تحصیلاتم را شروع کردم و چون می‌دانستم‌که ناوگان تجاری کشور نیاز مبرم به نیروی متخصص ایرانی دارد ... وارد این عرصه شدم.

آیا در دوران کودکی یا نوجوانی و جوانی با دریا انس داشتید؟

بله...کاملاً با دریا آشنا بودم. در واقع با دریا زندگی می‌کردم. از آن‌جایی که آرزوها در نقاشی کودکان ترسیم می‌شود. هیچ‌گاه دریا در نقاشی‌های من جایی نداشت چون در تمام دوران کودکی و نوجوانی، دریا در دسترس من بود و در کنار دریا بزرگ شدم و همدم غم‌ها و شادی‌های زندگی‌ام بوده و هست.

اگر دریانورد نمی‌شدید چه حرفه‌ای را انتخاب می‌کردید؟

انسان همواره با سعی و تلاش، توانایی رسیدن به همۀ آرزوهایش را دارد. این خصلت از ویژگی‌های یک انسان توانا و کامل است. اگر بنا به شرایط آن زمان در این رشته قبول نمی‌شدم حتماً سعی می‌کردم شغلی را انتخاب کنم که برای کشورم مفید واقع شوم. کما این‌که هم‌اکنون با داشتن این حرفه به لطف پروردگار عضو کوچکی از گرداننده‌های چرخ اقتصاد کشور عزیزمان ایران هستم.

چه انگیزه‌ای بیشتر شما را به سمت این حرفه کشاند؟

ابتدا صرفاً به خاطر عشق‌وعلاقه، رشتۀ دریانوردی را انتخاب کردم. با آغاز درس و تحصیل و با توجه به تخصصی بودن این رشته علاقۀ من به آن بیشتر شد و با اخذ مدرک شایستگی، خدمت به کشور و افتخار خدمت به ایران، باعث ماندگاری و تداوم زندگی در دریاست.

چه سالی به درجۀ فرماندهی رسیدید؟

سال 1387، مدرک شایستگی فرماندهی نامحدود صادر شد و اولین بار در کشتیرانی دریای خزر KSSL فرماندهی کشتی ایران -بشیر را برعهده گرفتم. که تاکنون افتخار فرماندهی در 27 کشتی ناوگان را در سال‌های مختلف دارم.

تعریف شما از دریا چیست؟

دریا مظهر آرامش و آسایش انسان به‌شمار می‌رود. وقتی دریا آرام است و در ساحل دریا قدم می‌زنم حس آرامش خاصی تمام وجودم را فرا می‌گیرد. اما همین دریای آرامش‌بخش گه‌گاهی خروشان و غیرقابل توصیف می‌شود و پس از مدتی به علت بخشنده بودن خدای دریا، همواره بدی‌ها و نامهربانی‌هایش به سرعت فراموش می‌گردد.

تعریف شما از حرفۀ دریانوردی چیست؟

حرفۀ دریانوردی یکی از شغل‌های بسیار کلیدی و مهم برای جامعۀ بشری بوده و هست. این حرفه با توجه به این‌که لحظه‌به‌لحظۀ آن خدمت به کشور، نظام و ملت هر کشوری است، بسیار حائز اهمیت بوده و برای کل جهانیان قابل‌ستایش است چه برای کشوری که در امر صادرات فعالیت دارد و چه برای مقصد که واردکنندۀ اقلام حیاتی می‌باشد.

تعریف شما از زندگی دریایی چیست؟

زندگی دریایی بسیار منحصربه‌فرد بوده و هر شخصی قادر به ادامۀ آن نیست. عشق و مسئولیت‌پذیری بسیار بالا می‌خواهد. با ادامه، زندگی دریایی انسان‌هایی ساخته می‌شود که در مواجهه با مشکلات با آرامشی وصف‌ناپذیر

سعی در رفع موانع در زندگی کاری، فردی و اجتماعی داشته و پرتوان و منطقی برخورد کرده و نهایتاً آرامش را برای همراهان خود رقم خواهند زد. وقتی کسی قلب یک دریانورد را بیازارد، قلب وی مانند موجی، خوبی و انرژی مثبت ساطع خواهد کرد و همۀ به هم ریختگی‌های ساحل‌شنی را پاک خواهد کرد.

یکی از خاطرات دریانوردی خود را تعریف کنید

تمام لحظاتی که با کار گروهی و همراهی تمامی کارکنان شریف کشتی با حس مسئولیت‌پذیری بالا و عشق‌و‌علاقه به اتمام کار، طی می‌شود می‌تواند بهترین خاطرات زندگی در دریا باشد و همواره سعی در به وجود آوردن و تداوم این لحظات شیرین را برای خود و تمامی کارکنان کشتی دارم.



باتوجه به این‌که مراسم روز جهانی دریانوردی همه‌ساله در کشورهای مختلف برای تجلیل از دریانوردان برگزار می‌شود به نظر شما بهترین راه قدردانی از دریانوردان کدام است؟

این‌جانب به عنوان فرمانده، همواره در طول حضور در کشتی از خود این سؤال را دارم که آیا تمامی کارکنان از عملکرد من راضی هستند؟ آیا تمامی کارکنان از نظر روحی و عاطفی در شرایط بسیار خوب به سر می‌برند؟ آیا با توجه به مدیریت این‌جانب، تمامی کارکنان با عشق و کار گروهی بسیار کارآمد به انجام وظایفشان مبادرت می‌ورزند؟

به نظر من، اگر جواب تمامی سؤال‌ها مثبت باشد، کشتی در سلامت است و با عشق، امید و انگیزه، تمامی وظایف به خوبی و به درستی انجام خواهد شد.

در ضمن اگر فرمانده یا سرمهندسی تصمیم دارد که به خشکی منتقل شود این تصمیم ایشان، نباید فقط بر این اساس باشد که حقوق بازنشستگی فرد به حداکثر برسد. به نظر، یک فرمانده و یک سرمهندس با توجه به تحصیل علم دریانوردی، صرف انرژی فراوان در دریا، جمع کردن تجربیات گران‌بها و هزینه‌های پرداخت شدۀ تحصیل در دوره‌های مختلف و گذران عمر گران‌مایه در دریا، در صورت نیاز شرکت، باید با دعوت به کادر خشکی ملحق شود؛ بنابراین پرداختی بیمۀ دریانوردان باید به مانند کارکنان زحمتکش خشکی باشد تا شرکت بتواند از تجربیات فرمانده، سرمهندس و افسر الکترونیک بنا به توانایی ایشان در دریا تا بازنشستگی استفاده کند.

در واقع به دست آوردن دل مهربان دریانوردان ایرانی و شاد کردن آنان و عزیزانشان می‌تواند در پیشبرد اهداف عالیۀ شرکت کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران بسیار حیاتی و مهم باشد.

آیا در دوران کرونا با مشکل خاصی مواجه شدید؟

با درایت بسیار خوب مدیریت و کارکنان زحمتکش خشکی و همچنین مدیریت داخلی و همراهی و همدلی کارکنان عزیزم به لطف پروردگار تاکنون مشکلی نداشته‌ایم.

با دوران تحریم چگونه کنار آمدید؟

با توکل به خدا همدلی و همراهی عزیزان کادر خشکی و تلاش مضاعف و القای عشق و امید به دریانوردان کشتی‌هایی که افتخار فرماندهی بر روی آنها را داشته‌ام به لطف ایزد منّان با توان و استوار، در پیشبرد اهداف شرکت ثابت قدم هستیم و این مسیر را ادامه خواهیم داد.

باتوجه به این‌که در شهریورماه، پنجاه و سومین سال تأسیس ناوگان ملی است هرچه دربارۀ تلاش، خدمت صادقانه خود و همکارانتان دربارۀ بالندگی آن سراغ دارید بفرمایید.

اصولاً دریانوردی بدون انگیزه و عشق، حرفه‌ای بسیار خطرناک برای سلامتی دریانورد، دیگر کارکنان، کشتی و همچنین محیط اطراف است. ازاین‌رو همۀ دریانوردان ایرانی بدون ذره‌ای چشم‌داشت و فارغ از هر مراسم و یادواره‌ای با عشق و صادقانه از دارایی مملکت نگهداری و از بالندگی و سرافرازی شرکت در هر زمان و مکان احساس غرور و سربلندی می‌کنند.

از این‌که در این ناوگان خدمت می‌کنید چه حسی دارید؟

از این‌که در ناوگان ملی کشورم ایران تمام‌وقت در خدمت هم‌وطنان سرافراز ایران بوده‌ام احساس غرور و سربلندی می‌کنم.

به نظر شما یک دریانورد موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک دریانورد موفق دریانوردی است که عاشق کار و تلاش باشد و با عشق‌وعلاقه وظایفش را به‌درستی انجام ‌دهد. صدالبته لازمۀ داشتن پشتکار و عشق در کار دریانوردی، همراهی، پشتیبانی و ایجاد انگیزه توسط مدیران مربوطه و همچنین مدیریت دریانورد در کشتی مهم است.

چه آرزویی دارید؟

آرزو دارم که همواره بتوانم عضو مفیدی برای شرکت بزرگ کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران و وطنم بوده و نام نیک از خود به جا گذارم و حتماً بتوانم با قدرت و توان، بهترین شرایط را برای کارکنان زحمتکش کشتی‌های تحت فرماندهی خود به وجود آورم وآرزو می‌کنم که خانوادۀ همۀ دریانوردان همواره دل‌شاد و پیروز باشند و تنها دارایی‌مان که همان فرزندانمان است، به سرمنزل مقصود نیک رسیده و باعث غرور و افتخارمان گردند.

فرزندانی که در بیشتر اوقات از نعمت داشتن پدر در کنار خود محروم بودند و توسط همسران گران‌قدر ما دریانوردان به سختی و با مشقت فراوان به زندگی و تلاش ادامه می‌دهند.

چه پیشنهادی برای توسعه و گسترش فعالیت‌های ناوگان در دوران کرونا و پساکرونا و همچنین دوران تحریم و پسا‌تحریم دارید؟

با توجه به این‌که کشور عزیزمان ایران هم‌زمان با دو ویروس کرونا و تحریم می‌جنگد. گذر از این بحران نیازمند تلاش، همدلی و پشتکار مضاعف توسط تمامی گروه کشتیرانی است.

سخن پایانی

برای همۀ گروه کشتیرانی وزین جمهوری‌اسلامی‌ایران بالأخص دریانوردان پاک‌دل و انسان‌های شریفی که در این مملکت با تلاش خود گوشۀ بزرگی از چرخ اقتصاد ایران عزیزمان را به گردش درمی‌آورند آرزوی سلامتی و آرامش خیال دارم و بار دیگر صحت و سلامتی و شادی برای شرکت کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران و همۀ هم‌وطنان عزیزم را از خداوند متعال خواستارم. ایجاد انگیزه و عشق به پایداری در شرکت و افزایش دل‌گرمی به انجام وظایف در کارکنان ایرانی دریانورد که به نظر بنده هیچ دریانوردی کامل‌تر و وظیفه‌شناس‌تر از دریانورد ایرانی نیست و نخواهد بود.
نظرات کاربران
نظر شما ؟
نام
 
آدرس صندوق الکترونیکی
   
نظرات کاربران