Alternate Text
۱۳۹۹/۰۵/۲۶    ۱۴:۳۱ کد خبر:990526079003
کار و تلاش دریانوردان تجلی همبستگی و مقاومت اقتصادی است
کاپیتان احمدزاده شهیدیان فرماندۀ کشتی های ناوگان:

کار و تلاش دریانوردان تجلی همبستگی و مقاومت اقتصادی است

اگرچه در شهری به دنیا آمده که اثری از ساحل و دریا در آن نیست. با این حال عاشق حرفۀ دریانوردی است و کار در دریا به او آرامش خوبی می دهد. همواره از دیدن زیبایی های دریا لذت می برد.

کاپیتان سیروس احمدزادۀ شهیدیان در سال 1356 در شیروان از شهرهای خراسان شمالی به دنیا آمد و دوران کودکی را در شیروان و بجنورد گذراند. از همان ابتدا دریا در نقاشی های کودکانه اش جای خاصی داشت که همین شور و اشتیاق او را به سمت دریا کشاند.
به مناسبت روز دریانورد مصاحبۀ کوتاهی با این فرماندۀ کشتی های ناوگان انجام داده ایم که از نظرتان می گذرد.
 
چگونه وارد حرفۀ دریانوردی شدید؟
 سال 1373 با عنوان دانشجوی بورسیۀ ناوگان پذیرفته شدم و از سال 1378 افتخار خدمت به عنوان افسر ناوبری در ناوگان بزرگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را دارم.
 
چه سالی به درجۀ فرماندهی رسیدید؟
 سال 1394
 
آیا در دوران کودکی با دریا انس و الفتی داشتید؟
من از کودکی عاشق آب و دریا بودم و دریا در نقاشی های دوران کودکی ام نقش و جایگاه ویژه ای داشت. این عشق و علاقه تاکنون همچنان پایدار است. در هر مسافرتی دیدن دریا و لذت بردن از زیبایی های آن یکی از اولویت های من به شمار می رود و از دیدن دریا آرامش می گیرم.
 
چطور این حرفه را انتخاب کردید؟
به پیشنهاد برادرم که مهندس پرواز هواپیمایی بود. شناخت ایشان از رشتۀ دریانوردی و علاقۀ شخصی خودم به دریا باعث شد رشتۀ مهندسی دریا را به عنوان اولین رشته در کنکور انتخاب کنم.
 
تعریف شما از دریا چیست؟
تماشای اولین تلاءلو خورشید صبحگاهی و تلاقی پهنای طلایی آسمان و آبی دریا هنگام طلوع آفتاب بسیار شگفت انگیز است و حیرت انگیزتر از آن لحظۀ غروب است، زمانی که آسمان سرخگون و دریای نیلگون با خورشید وداع می کنند. در این لحظات پر احساس، کمتر کسی است که در برابر خالق با عظمت این همه زیبایی سر تعظیم فرود نیاورد.
 
آیا با خلوت دریا میانه ای دارید؟
خلوت کردن با دریا موهبتی است که نصیب خیلی از انسان ها نمی شود.
 
اگر دریانورد نمی شدید چه شغلی را انتخاب می کردید؟
حرفۀ جذاب خلبانی را هم خیلی دوست داشتم.
 
آیا زندگی دریایی را دوست دارید؟
من عاشق این حرفه هستم و با کار در آن احساس آرامش می کنم.
 
آموزش دریایی درحال حاضر چه وضعیتی دارد؟
خوشبختانه در سال‌های اخیر با پیگیری مدیران دلسوز، آموزش دریانوردان و دانشجویان دوباره با استانداردهای حرفه ای از سر گرفته شده است که این خود نویدی بسیار روشن برای رسیدن به دوران اوج کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.
با این حال لزوم برگزاری دوره های کوتاه مدت گذشته جهت مرور قوانین جدید و بروزرسانی دریانوردان پیشنهاد می‌شود.
 
یکی از خاطرات دریایی خود را تعریف کنید.
یکی از بهترین خاطرات زمانی بود که به عنوان افسر سوم همراه همسرم که اولین سفر دریایی ایشان بود به کشتی کانتینری ایران -کرمان ملحق شدیم و چند خانواده نیز در کشتی حضور داشتند. با توجه به سرعت بالای کشتی و تعدد بنادر خارجی و علی رغم خستگی فراوان جو بسیار عالی و روحیۀ مضاعف کارکنان بسیار لذت بخش بود.
 
نظرتان دربارۀ انتخاب روز دریانورد چیست؟
انتخاب این روز به پاس قدردانی و سپاس از زحمات دریانوردان در حمل ونقل بین المللی دریایی و خدمات آنها در دریا و با هدف جلب توجه بیشتر به نحوۀ زندگی، معیشت و اقتصاد این قشر زحمت کش انجام گرفته است. روز دریانورد فرصتی است که به تمامی این قهرمانان گمنام که زندگی حرفه ای آنان به ویژه در شرایط کرونا در تنهایی سپری می‌شود، ادای احترام شود.
 
به نظر جنابعالی چگونه می توان به نحو احسن از دریانوردان جلیل کرد؟
بهترین تجلیل می‌تواند پیگیری جهت تبدیل حکم حقوقی دریانوردان از کارمندی به کارگری توسط مدیران دلسوز وقت مجموعۀ بزرگ کشتیرانی جمهوری اسلامی-ایران باشد که لااقل هنگام بازنشستگی و بعد از سال‌ها دوری و تنهایی شرمندۀ خانوادۀ خود نباشند و با حداکثر سقف حقوقی بازنشسته شوند.
 
آیا در دوران کرونا با مشکل خاصی روبه رو شدید؟
در دوران کرونا با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی توسط دریانوردان عزیز حمل، تخلیه و بارگیری مستمر کالا ادامه داشته است. دریانوردان با توجه به تحریم‌های تکراری و یک جانبۀ آمریکا علیه کشتیرانی همچنان محکم و استوار ایستاده اند و با حضور خود در اقصی نقاط دنیا پیام آور همبستگی و مقاومت اقتصادی هستند.
در پایان خوشبختانه تاکنون با توجه به رعایت تمام پروتکل های بهداشتی با مشکلی مواجه نشده ایم

 

نظرات کاربران
نظر شما ؟
نام
 
آدرس صندوق الکترونیکی
   
نظرات کاربران