هوشمندسازی در حملونقل دریایی
تبادل اطلاعات با پیدایش اینترنت، در پهنۀ جهان به سرعت و با دقت امکانپذیر شده است.
کاپیتان مهران آل داود، مدیرعامل دفتر منطقهای چین
تبادل اطلاعات با پیدایش اینترنت، در پهنۀ جهان به سرعت و با دقت امکانپذیر شده است. از طرف دیگر توسعۀ رایانه و تلفنهای هوشمند، دسترسی فیزیکی ارزان کاربران به فضای اینترنت را در سراسر دنیا میسر کرده است. ورود اینترنت و انقلاب در فنّاوری اطلاعات، ضمن ایجاد بازارهای جدید، کیفیت بسیاری از فعالیتهای گذشته بشر را با تحول بزرگی مواجه ساخت که صنعت حملونقل نیز از این مهم مستثنی نبوده است.
امروزه خرید هر مصرفکننده نیز در قالب "زنجیر تاًمین عرضه" شکل و محتوی تازه یافته است، بهطوریکه با ثبت درخواست مشتری نهایی کلیه فعالیتهای مربوطه به سرعت و به دقت به فراخور تولید یا خدمت در پیکرۀ زنجیر مربوطه ایفای نقش میکنند. هر کدام اطلاعات لازم را میگیرند و اطلاعات مربوط به فعالیت خود را "به هنگام" در اختیار دیگر بازیگران زنجیر و حتی مشتری قرار میدهند. کالا تولید، حمل و تحویل میشود. حسگر(sensor) محل مرسوله را نشان میدهد و در محل هر تبادی فیزیکی، در دروازههای خروجی(gateway) موقعیت و وضعیت آن ثبت و به اطلاع عموم دینفع میرسد.
حملونقل دریایی مهمترین و ارزانترین راه حمل کالا بین کشورهاست. این خدمات با توجه به ماهیتی که دارند متشکل از بخشهای مهمی از قبیل حمل زمینی (قبل از بارگیری یا پس از تخلیه)، بازاریابی مشتریان، نمایندگیها، عملیات بندری، گمرک و ترمینال است .
هوشمندسازی حملونقل دریایی به معنای هماهنگسازی و یکپارچگی این فعالیتها با نیازهای مدیریت زنجیرۀ تامین است. بر همین اساس این مجموعه و کلیۀ بخشهای پیشین و پسین حمل دریایی، همگی در مجموعه ادغام شده و لذا فعالیت مجزا، جزیرهای و سنتی کارایی لازم را نداشته و به تدریج منسوخ خواهد شد.
فضایIT با ایجاد ابر دیجیتالی Cloud دسترسی همزمان و فراگیر کلیۀ فعالیتهای مرتبط با این صنعت و از آن جمله عملیات کشتیها، خدمات مشتریان، امور تحلیلگر و مدیران ناظر، بخش حقوقی و مالی را امکانپذیر میسازد و همگی در تبادل دائم اطلاعات با هم میباشند. کلیۀ اسناد، فرمها و تبادل مدارک نیز به شکل مجازی مورد استفاده و بهرهبرداری قرار میگیرد.
مزیت بهرهبرداری از ابزارهای جدید، دسترسی آسان، سریع و بلاواسطۀ مشتریان به شرکتهای خدمترسان است که نفعی دوسویه دارد. شرکت خدمترسان میتواند مشتریان بیشتری را جذب و نرخ پایینتری را مطالبه کند. مشتریان هم در نهایت به خاطر دقت، سرعت و هزینۀ پایین خدمات رضایت بیشتری دارند.
هوشمندسازی حملونقل دریایی در حمل اقسام محمولات، کارایی بالایی خواهد داشت. اما شاید بیشترین تأثیر را برای خرده مشتریان (مشتریان کانتینر) دارد که از دروازۀ صفحه اینترنتی درخواستی را در دور افتادهترین محل جغرافیایی ثبت میکنند و این مشتریان بالقوه مستقیماً و بلاواسطه با بهرهگیری از بهترین زنجیر، عملاً از خدمات شرکت حمل دریایی برخوردار میگردند و کالای خود را در محل درخواست شده تحویل میگیرند.