Alternate Text
۱۳۹۹/۰۲/۰۶    ۱۳:۶ کد خبر:990206078979
کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی هوشمند اشیاء چقدر است؟

کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی هوشمند اشیاء چقدر است؟

در عصــــر حاضر هوشمصنـــوعی را مــــیتــــوان بزرگترین ابزار در دست بشر برای ارتقاء و گسترش هر نوع خدمتی دانست. قابلیتهای پیشرفتة هوشمصنوعی مزایای بسیاری را در دگرگونی سازمانها بهارمغان آورده است که یکی از این حوزهها، حوزة فروش کالا و خدمات است.
[ دکتر آرش افشین‌فر ] [ مدیر ارتباط با مشتریان شرکت حافظ دریا آریا ]

طی تحقیقات به‌عمل آمده، بیش از 64 درصد مطالعات صورت گرفته و پیشرفت‌های ایجاد شده در سازمان‌ها از طریق هوش‌مصنوعی، در حوزة فروش و بازاریابی آنها بوده است. از جمله دستاوردهای هوش‌مصنوعی برای این سازمان‌ها می‌توان به افزایش گسترة بازاریابی، یافتن مشتریان جدید، دستیابی به میزان رشد و سرعت حجم فروش خدمات و کالا براساس تحلیل داده‌های موجود اشاره کرد.
این ابزار به تسریع، کشف و استخراج اطلاعات و افزایش قدرت تصمیم‌گیری در خلق روش‌ها و ایده‌های نو در جذب مشتریان بالقوه و بالفعل کمک بزرگی می‌کند. در این میان نگاه‌ها و تعاریف مختلفی در سازمان وجود دارد که موجب بلوغ بازاریابی در سازمان می‌شود.

بخش بازاریابی و فروش سازمان تنها به یک نقطه نگاه می‌کند و آن هم افزایش سودآوری و سرازیر شدن پول به داخل سازمان است. درحالی‌که مدیران ارشد شرکت با بهره‌گیری از داده‌های موجود در سازمان به فکر تدوین استراتژی‌های جدیدی در ورود به بازارهای نوین می‌باشند.

برای دستیابی به هوش‌مصنوعی در سازمان لازم است سه گام طی شود که در این مقاله به توضیح مختصر آنها می‌پردازیم.

1- شناسایی اقدام عملی در یک شرکت مشابه و بررسی ابعاد آن به‌عنوان یک نمونة برتر

بکارگیری هوش مصنوعی برای شرکت‌هایی که صرفاً از طریق تحلیل داده‌ها پی به رفتار و تمایلات مشتریان می‌برند بسیار جذاب و عامل ارتقاء کسب و کار آنها می‌گردد.

استفاده از هوش‌مصنوعی در این شرکت‌ها می‌تواند از همکاری‌های مجازی ساده تا تصمیم‌گیری‌های عمده به این شرکت‌ها کمک

کند.

به‌عنوان مثال در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ابتدا لازم است شرکت‌هایی که کسب و کاری مشابه کسب و کار ناوگان ملی دارند شناسایی شوند و پس از بررسی مدخل‌های ورود، پردازش و خروج اطلاعات، الگوریتم‌هایی که توسط هوش‌مصنوعی برای این قبیل شرکت‌ها ساده‌سازی شده است را بومی‌سازی کرده و در شرکت استفاده کنیم. این الگوریتم‌ها و راهکارها می‌تواند از اصلاح یک فرایند ساده شروع شود و به استفاده از Applieation programming interface و یا Building Block نرم‌افزاری که متصل به سیستم اصلی موجود می‌شود، ادامه پیدا کند. لیکن در نهایت باید توجه کرد که درگاه‌های ورود و خروج اطلاعات یکپارچه باشد.

2- تمرکز بر روی داده‌هایی با ارزش و مرتبط با کسب و کار

یکی از نقاط قوت مهم هوش‌مصنوعی، تشخیص داده‌های کم‌ارزش و انبوه در سازمان از داده‌های با قابلیت پردازش بالا می‌باشد. این به آن معنی نیست که سازمان باید کاوش در داده‌های انبوه و ساختار یافته خود را متوقف کند بلکه ارزش واقعی از این طریق به‌دست می‌آید که از طریق لنز هوش‌مصنوعی همة داده‌های سازمان آزمایش شده و داده‌های کم استفاده و ساختارنیافته از داده‌های ساختاریافته تفکیک شود.

طبق منطق هوش‌مصنوعی، داده‌های ساختار‌یافته متعلق به سازمان از بانک‌های اطلاعاتی و فایل‌های اکسل جدا می‌شود و در قالب داده‌های طرف ثالث (3rd-party) قرار می‌گیرد.

داده‌های ساختارنیافتة سازمان نیز برای استفاده در مواردی که در سازمان به‌طور مستقیم در راستای کسب و کار اصلی تعریف نشده است قرار می‌گیرد.

3- در نظر گرفتن مزایای B2B

مدل‌های B2B بیانگر مبادلاتی است که میان دو شرکت انجام می‌شود. به عبارت دیگر به روابط حاکم میان کسب و کارها اشاره دارد. براساس برآوردهای صورت گرفته، نزدیک به 80 درصد داد و ستدها خصوصاً داد و ستدهای الکترونیکی را شامل می‌شود.

بسیاری از شــــرکت‌ها از قــــابلیت‌های هوش‌مصنوعی مانند پردازش طبیعی زبان، تشخیص الگو، یادگیری ماشین و ... برای ارتقاء درآمد و فروش شرکت خود استفاده می‌کنند، اما تعداد روزافزونی از شرکت‌ها از قابلیت‌های هوش‌مصنوعی برای ارائة راه‌حل‌های بهتری استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال این شرکت‌ها به مشتریان خود چشم‌اندازهای هوشمند از بازار، قدرت تحلیل بازار، الگوهای خرید و ... را ارائه می‌دهند. البته ناگفته نماند این مشتریان در اصل شرکت‌های تجاری همکار و تأمین‌کننده‌ها می‌باشند که با بکارگیری هوش‌مصنوعی اطلاعات تحلیلی خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

گام‌های ذکر شده هر یک قادرند روزبه‌روز جایگاه خود را در تجارت بیشتر پیدا کنند و موجب افزایش بهره‌وری سازمان در ابعاد مختلف شوند. به‌دلیل ساختار نرم‌افزاری ابزارهای هوش‌مصنوعی، بکارگیری آن مقدمه‌ای در جهت هوشمندسازی بازاریابی، افزایش گسترة جغرافیایی، عدم‌وابستگی به زمان و مکان و الکترونیکی شدن کسب و کار خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما ؟
نام
 
آدرس صندوق الکترونیکی
   
نظرات کاربران