Alternate Text
اینجا محل تبلیغ شماست
مقالات مرتبط
۱۳۹۹/۰۲/۰۶    ۱۲:۵۰ کد خبر:990206078978
مشاوران هوشمند در کنار فرماندهان کشتی
ناوبری الکترونیکی (e-navigation) چیست؟

مشاوران هوشمند در کنار فرماندهان کشتی

کاربرد اصطلاح ناوبری الکترونیکی به سال 2006 بـــرمیگردد، زمــانی کـه سازمان جهانی دریانوردی مصمم شد یک استراتژی مناسب و یکپارچه برای کمک به تقویت و رسیدگی به امور کشتی و ایمنی آن تدوین کند بهطوریکه هم ابزارهای موجود آن زمان و هم ابزارهای مدرن پیشرو را دربر گیرد.

[ کاپیتان جمال آخوندزادگان ] [ کارشناس امورارتباطات در حمل‌ونقل دریایی ]


ناوبری الکترونیکی به مجموعه‌ای هماهنگ، یکپارچه، رد و بدل‌کننده، ارائه‌کننده و آنالیزکننده، اطلاعات دریایی بر روی شناور و ساحل توسط وسایل الکترونیکی، برای کمک به دریانوردی از اسکله تا اسکله و همچنین کمک به سرویس‌های مربوط به ایمنی و امنیت در دریا و محافظت از محیط‌زیست دریایی اطلاق می‌شود.
در دهه‌های گذشته کشتی‌ها به سوی مدرنیته شدن سوق داده شده‌اند و صنایع کشتی‌سازی همچون دیگر میادین صنعتی رشد قابل توجهی در اتوماسیون و دیجیتالی شدن تجهیزات و دستگاه‌های خود داشته است، به‌طوری‌که امروزه کشتی‌های مدرن از تجهیزات دیجیتالی زیادی استفاده می‌کنند تجهیزاتی همچون نقشه‌های الکترونیکی، سیستم شناسایی اتوماتیک، آرپا، تجهیزات شناسایی و ردیابی کشتی با محدودة بالا و کلی ابزار کمک ناوبری الکترونیکی پیچیدة دیگر که در قالب پل فرماندهی یکپارچه تعریف شده‌اند.
هدف اصلی ناوبری الکترونیکی این است که یک سیستم جامع ارائه شود تا بتواند به درستی همة اطلاعات کشتی را در یک‌جا سازماندهی کند به‌طوری‌که به بهبود ناوبری ایمن کشتی کمک کند.



فنّاوری در صنایع دریایی به‌طور مداوم درحال تغییر است بنابراین با در نظر گرفتن فنّاوری مورد استفادة کنونی و فنّاوری‌های نوینی که انتظار می‌رود در آینده ارائه شوند یک وقفه و استراحتگاه لازم است تا تمام ابزار را به‌طور سیستماتیک در یک نقطه جمع‌آوری کند.
گرچه شمار سوانح دریایی اخیراً کاهش یافته است ولی هنوز الزامات زیادی مورد نیاز است تا سوانح ناشی از سهل‌انگاری و خطای انسانی را کاهش دهد.
از آنجایی‌که در اکثر مجامع دریایی خطاهای انسانی در حین دریانوردی و هدایت کشتی به عنوان اولین علت سوانح دریایی قید شده است. به جهت بهبود بخشیدن به آگاهی و اشراف افسر دریانورد به محیط اطراف خود و کمک به تصمیم‌گیری وی، یک سری تجهیزات با فنّاوری الکترونیکی بر روی کشتی و همچنین در ساحل مستقر شده‌اند. این سیستم‌ها همچنین در عملیات جستجو و نجات در مواقع اضطراری، عکس‌العمل به هرگونه آلودگی دریا با منشاء کشتی، بهبود امنیت کشتی و بندرگاه و نیز برنامه‌ریزی و اجرای عملیات بندری کمک می‌کنند.
بنابراین یک سیستم جامع مورد نیاز است تا بتواند با استفاده از سیستم‌های الکترونیکی در جمع‌آوری، یکپارچه‌سازی، ارائه و آنالیز اطلاعات دریایی هم روی کشتی و هم در ساحل کمک کند. به‌طوری‌که در نهایت به بهبود راهبری کشتی، عملیات، ایمنی همراه با محافظت از محیط دریایی کمک‌ساز باشد.
طرح پیاده‌سازی استراتژی ناوبری الکترونیکی در ماه نوامبر 2014 میلادی در کنوانسیون ایمنی دریایی MSC 94 به تصویب رسید، این استراتژی شامل لیستی از وظایف مورد نیاز است که باید به‌گونه‌ای سوق داده شوند تا به پنج اولویت ناوبری الکترونیکی دست یابند.
-طراحی یک پل فرماندهی کاربر پسند، یکپارچه و ارتباط ارتقاء یافته بین تجهیزات
-بــــزاری برای استـــــانداردسازی و اتوماسیون‌ســــازی گــــزارش‌های لازم
-بهبود در قابلیت اطمینان، انعطاف‌پذیری و پکپارچه‌سازی تجهیزات و اطلات ناوبری در پل فرماندهی
-یکپارچه‌سازی و عرضة اطلاعاتی که به‌صورت نمایشگرهای گرافیکی از طریق دستگاه‌های مختلف ارتباطی دریافت شده است.
-بهینه‌ســـازی ارتباطات ســــرویس‌های ترافیک کشتی ( به‌گونه‌ای که به چند ایستگاه محدود نشوند بلکه فراگیر باشند).
همان‌طور که انتظار می‌رفت این وظایف در طول سال‌های 2015 تا 2019 تکمیل شده است و با تمام جزئیات و اطلاعات یکنواخت شده به صنایع مرتبط ارائه شده‌اند تا طراحی و ساخت محصولات و سرویس‌هایی که مطابق با ناوبری الکترونیکی هستند را شروع کنند.
حال که صنعت کشتیرانی به سمت و سوی دیجیتالی شدن حرکت می‌کند پس انتظار می‌رود ناوبری الکترونیکی اطلاعات دیجیتالی و زیرساخت‌های خود را برای بهبود ایمنی در دریا و حفاظت محیط‌زیست دریایی ارائه دهد البته می‌باید باعث کاهش بار اداری و افزایش کارایی تجارت دریایی و حمل‌ونقل نیز شود.
برنامة جامع اجرای استراتژی ناوبری الکترونیک، دورنمایی از ناوبری الکترونیک را که در انتظارات عمومی برای کشتی، فراساحل و عناصر ارتباطات تدوین شده را معرفی می‌کند.
به منظور پیاده‌سازی طرح ناوبری الکترونیک برداشتن چند قدم پیش نیاز است. این قدم‌ها شامل توسعة زیرساخت، تجزیه و تحلیل فاصله بین سیستم قدیم و جدید، تجزیه و تحلیل مزایای هزینه‌ای و در آخر ایجاد جزئیات طرح پیاده‌سازی خواهد بود.
نظارت و بررسی مداوم در طی پیاده‌سازی استراتژی بسیار مهم و الزامی است تا احتیاجات کاربری‌ که گرفتار این ‌همه تغییرات و تحولات سریع شده را برآورده سازد.
برای چنین کاربری یک رویکرد دارای ساختار و چند مرحله‌ای احتیاج است تا همراه با استفاده از روش‌های مورد توافق موجود بتواند هر تغییر را با ضریب اطمینان بالا در این استراتژی و طرح پیاده‌سازی بگنجاند.
این طرح باید اولویت‌هایی ملموس و برنامه‌ریزی شده برای پیاده‌سازی اولیه و همچنین ابزار ارزیابی پیوسته از نیازهای کاربر را در خود داشته باشد. گسترش فنّاوری‌های جدید می‌باید بر مبنای ارزیابی سیستماتیک باشد به‌گونه‌ای که مشخص باشد چگونه فنّاوری می‌تواند بهترین برخورد مناسب و نیز برآورده کردن نیازهای کاربر در داخل مفهوم ناوبری الکترونیک را داشته باشد.
از نظر ساختار این طرح باید شامل سخت‌افزار، داده، اطلاعات، تکنـــولوژی ‌ارتبــــاطات و نرم‌افزارهایی باشد تا نیازهای کاربر را برآورده کند. سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باید به‌گونه‌ای باشند که ساختار باز داشته باشند تا بتواند نیازهای کاربرهای گوناگون را از بابت کارکرد و مقایسه قابل ارتقاء و توسعة مستمر باشند.
جالب توجه است که یک شرکت انگلیسی پیش‌گام در استفاده از هوش‌مصنوعی در صنایع دریایی آخرین نسخه از سری نرم‌افزارهای همراه دریانورد (voyage100) را برای کشتی‌های تجاری ارائه داده است.
این نرم‌افزار سیستمی است که مشخصاً برای پشتیبانی از افسر نگهبان در پل فرماندهی طراحی شده است. این نرم‌افزار “ افسر جونیور شیفت” نام‌گذ اری شده و قادر است هفت روز هفته هر 24 ساعت را با دقت بالا و میزان بازده از پیش تعیین شده کارایی داشته باشد.
این فنّاوری اوایل سال 2019 میلادی ارائه شده و هم‌اکنون آماده است تا بر روی پل فرماندهی کشتی‌های موجود نصب شود.
تصادفات وعکس‌العمل‌های پر خطر که اغلب ناشی از خستگی و یا کار بیش از حد کارکنان داخل پل فرماندهی روی می‌دهد، مشکلی است که همیشه در مجامع دریایی مورد بحث قرار می‌گیرند.
طبق اظهارات این شرکت هنگامی که این نرم‌افزار اوضاع را تحت کنترل دارد میزان ایمنی، قدرت هوشیاری و توان کاری فرد را بهبود می‌بخشد. چراکه کمک می‌کند تا افسر نگهبان زمان‌های آزاد بیشتری داشته باشد و در نتیجه به دیگر امور مربوط به ناوبری بپردازد.
نرم‌افزار همسفر 100 اوضاع ناوبری و دریانوردی را آنالیز کرده و یک سری پیشنهاد با اولویت به افسر دریانورد ارائه می‌دهد.
این نرم‌افزار در دو نسخه ساخته شده است.
اولی به عنوان “کاپیتان هوشمند” شناخته شده و یک سیستم مشاوره‌دهنده است. در واقع یک هم‌یار در تصمیم‌گیری است که برای ناوبر توصیه‌هایی پیشنهاد می‌دهد که برای ناوبری و پیشگیری از سوانح در آب‌های شلوغ مفید است.
دومی با عنوان “پایلت هوشمند” شناخته شده و به سیستم رانش و اتوپایلوت کشتی متصل شده است و یک اتوپایلوت هوشمند ارائه می‌دهد. کاپیتان هوشمند فقط به عنوان مشاور کاپیتان عمل می‌کند در حالی‌که پایلوت هوشمند کشتی را به‌جای کارکنان در بریج هدایت می‌کند و می‌تواند کنترل کامل کشتی را به عهده گیرد و همان عکس‌العمل فوری که افسر می‌خواهد انجام دهد.
گرچه کشتیرانی‌های زیادی از این پروژه حمایت کرده و خواستار آن هستند ولی باید در نظر داشت که به هیچ‌عنوان حداقل تا به امروز قرار نیست که این نرم‌افزارها جای افراد کشتی را بگیرند. از طرفی در کشتی‌های مدرن امروزی استفاده از کمک ناوبری‌های هوشمند الزامی به نظر می‌رسد چراکه اجازه می‌دهند تا افسر داخل پل فرماندهی کشتی بهتر به وظایف دیگرش عمل کند.
با تمام این تفاسیر اواخر سال 2020 میلادی این دو نرم‌افزار به روی کشتی‌ها نصب خواهند شد.
نظرات کاربران
نظر شما ؟
نام
 
آدرس صندوق الکترونیکی
   
نظرات کاربران