Alternate Text
اینجا محل تبلیغ شماست
مقالات مرتبط
۱۳۹۸/۰۶/۲۵    ۱۲:۰ کد خبر:980625078935
تولید چگونه به رونق می‌رسد؟
واکاوی مشکلات تولید ملی در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس و کارشناسان؛

تولید چگونه به رونق می‌رسد؟

امروزه حمایت از تولید داخلی در کشور با چالش‌های متعدد داخلی و خارجی مواجه است و متأسفانه در سالی که سال «رونق تولید» نام گرفته هیچ تلاشی در جهت رفع موانع تولید از سوی مسئولان امر صورت نگرفته است. امروزه تأمین نقدینگی، چالش‌های نظام بانکی، بالا بودن نرخ سود تسهیلات، حق بیمه و مالیات از مشکلات اصلی تولیدکنندگان است که متأسفانه هیچ اراده‌ای برای حل آنها وجود ندارد. به عبارتی تولید ملی به اندازه‌ای با مشکل مواجه است که سرمایه‌گذاران از حرکت به سمت آن گریزان هستند.
به گفته کارشناسان برای ایجاد فرصت‌های شغلی، باید تولید با کیفیت، مبارزه با قاچاق کالا، همکاری بیشتر سیستم بانکی، کاهش تورم و حمایت از منافع مردم، تأمین مواد اولیه، دانش و فناوری، افزایش بهره‌وری تولید همچنین گسترش فرهنگ تولید ملی مورد توجه قرار گیرد.
با این مقدمه به سراغ چند تن از نمایندگان مجلس، دست‌اندرکاران و کارشناسان رفته‌ایم تا از مشکلات بخش تولید رازگشایی کنند.
 
 سیدکاظم دلخوش اباتری عضو کمیسیــــــون اقتصادی مجلس با تأکید بر لزوم حمایت از تولیدکننده داخلی نیز اظهار می‌دارد: باید کیفیت محصولات تولید داخل افزایش پیدا کند و برای این منظور باید منابع لازم در اختیار تولیدکننده قرار گیرد. همچنین باید بازارهای رقابتی بین تولیدکننده داخلی با جامعه بین‌الملل افزایش پیدا کند به گونه‌ای که تولیدکننده داخلی بتواند با تولیدکنندگان بازارهای جهانی وارد رقابت شود.
وی تصریح می‌کند: برای تحقق این کار باید دولت و مجلس حمایت‌های لازم را از تولیدکننده انجام دهند ضمن اینکه بخش‌خصوصی هم باید نظارت کافی بر فعالیت خود داشته باشد.
متأسفانه بخش‌خصوصی کشور تازه‌کار است و هنوز نیازمندی‌های خود را مشخص نکرده است. این بخش باید کیفیت تولیدات خود را افزایش دهد.

یحیی کمـــــــالی پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد و نائب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی ضمن بیان لزوم انجام پایش عمومی از میزان سرانه مصرف مردم، می‌گوید: باید تمام کسانی که کارآفرین هستند شناسایی شوند و در نهایت برای کمک به جامعه هدف، از آنها بهره برد.
وی می‌افزاید: دولت باید با یک راهکار علمی و عملی تولیدکنندگان داخلی و کارآفرینان را حمایت کند تا تولیدکنندگان به سمت کیفی‌سازی محصولات تولیدی حرکت کنند.
از سوی دیگر جلوگیری از قاچاق کالا و ارز را بزرگ‌ترین کمک به تولیدکنندگان داخلی بیان کرده و اظهار می‌دارد: ما از نظر قوانین و مقررات هیچ مشکلی نداریم اما متأسفانه بسیاری از قوانین اجرا نمی‌شود و یا اینکه ناقص اجرا می‌شود. مشکل، ضعف مدیریت و نابسامانی‌های ناشی از رانت‌خواری است.

عدنـــــــان مـــــوسی‌پور رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در رابطه با تولید و صادرات کالای ایرانی می‌گوید: بخشی از جامعه تولیدی تمایلی را برای حضور در بخش صادرات نشان نمی‌دهند. به شکل عام، تولیدکنندگانی که تاکنون صادرات انجام نداده‌اند آشنایی خاصی با مزیت‌های بخش صادرات برای اقتصاد کشور و بنگاه خاص خود ندارند. در حالی که ورود به بخش صادرات مزیت‌های بسیاری برای تولیدکنندگان دارد.
وی با بیان لزوم آشنایی بنگاه‌های تولیدی با مزیت‌های صادراتی می‌افزاید: جذب منابع ارزان مالی از خارج از کشور، بالا رفتن اعتبار بنگاه اقتصادی در نزد بانک‌ها برای جذب تسهیلات و استفاده از برخی مشوق‌های صادراتی از جمله این مزایاست.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران ادامه می‌دهد: بخشی از تولیدکنندگان ایرانی با صادرات آشنا هستند اما در این بخش با دو چالش جدی کیفیت و رقابتی بودن کالای ایرانی روبه‌رو می‌باشند. موضوع خرید کالای بی‌کیفیت در تمام دنیا به اتمام رسیده است. امروز مشتری حاضر نیست با قیمت پایین کالای بی‌کیفیت خریداری کند. بنابراین با توجه به کیفیت، می‌توان به بازارهای جهانی ورود پیدا کرد. وی اتخاذ تصمیمات ناگهانی را مشکل صادرات کالاهای ایرانی بیان می‌کند.

محمـــد لاهـــوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران یادآور می‌شود میزان تولید بر اساس درخواست، می‌تواند کاهش و یا افزایش پیدا کند و اگر تولیدکننده‌ای خود را به بازارهای داخلی محدود کند قطعاً هم از نظر کیفیت و هم از نظر ماندگاری در بازار با مشکلات جدی مواجه می‌شود. امروز در کشور به دلیل نگاه‌های درون‌گرای دهه‌های گذشته، تولیدکنندگان محدود به بازارهای داخلی هستند به همین دلیل قفل رکود بازار به سادگی شکسته نمی‌شود زیرا امکان حضور در بازارهای صادراتی برنامه‌ریزی نشده است.

بهنام پارسایی نماینده شیراز و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل 90 معتقد است: دولت باید با ارائه بسته‌های تشویقی و معافیت‌های خاص به تولیدکننده کمک کند تا در تولید کالاهایی که توانمند هستیم تمام تلاش خود را به کار گیریم. بنابراین دولت باید تسهیلات بانکی مناسب را در اختیار تولیدکننده قرار دهد اما در کنار این حمایت‌ها، تولیدکننده هم باید با افزایش کیفیت کالای خود توان رقابت در بازار را داشته باشد.

هدایت ا... خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این نکته که چنانچه کیفیت کالای ایرانی 90 درصد کالای خارجی باشد مطمئناً هر ایرانی ترجیح می‌دهد که کالای داخلی خریداری کند، می‌گوید: متأسفانه بسیاری از کارخانه‌های قدیمی علی‌رغم استفاده از تسهیلات، هنوز کالای بی‌کیفیت تولید می‌کنند به همین دلیل مردم رغبتی برای خرید از آنها ندارند.
وی با اشاره به نبود زیرساخت مناسب و همچنین وجود مقررات دست و پاگیر اظهار می‌دارد: هم‌اکنون دولت و بانک‌ها به عنوان یک رقیب در برابر بخش‌خصوصی مطرح هستند این در حالی است که هر گاه این بخش توسعه پیدا کند تولید هم رونق می‌یابد.

اسدا... عباسی نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی، اجرای قانون و سیاست‌های کلی کشور و نظام را برای تولید مهم دانسته و می‌گوید: در همین رابطه سیاست‌های کلی اصل 44، سیاست‌های تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه، سیاست‌های اقتصادمقاومتی، قانون بهبود مستمر کسب و کار، قانون رفع موانع تولید و قانون حداکثر استفاده از تولید داخل وجود دارد.
وی ادامه می‌دهد: کلیه تلاش‌ها در جهت تقویت تولیدات داخل است تا تولیدکننده انگیزه کافی در جهت افزایش تولید داخلی و کیفیت آن داشته باشد. البته باید فرهنگ استفاده از کالاهای داخلی نیز در مردم نهادینه شود که این امر احتیاج به عزم و اراده ملی دارد. مجلس، دولت و مردم همه باید در این خصوص دست به دست هم دهند.
ارجمندی استاد دانشگاه در همین زمینه می‌گوید: در انتخاب کالا دو نگاه باید مدنظر قرار گیرد نگاه جزیی که مصرف‌کننده عادی به آن توجه دارد و نگاه کلان اقتصادی کشور، یعنی کالایی که خرید و فروش می‌شود در اقتصاد ملی کشور چه تأثیری خواهد داشت.
وی با طرح این پرسش که آیا کالایی که 98 درصد مواد اولیه آن از خارج وارد می‌شود واقعاً ایرانی است، ادامه می‌دهد: پشتوانه پول ملی هر کشوری تولید ناخالص ملی آن کشور است بنابراین زمانی که تولید ناخالص ملی کشوری افزایش پیدا می‌کند قدرت پول کشور هم افزایش می‌یابد و هر گاه تولید ناخالص ملی کشور کاهش یاید قدرت پول کشور ضعیف می‌شود. بنابراین برای اینکه تولید ناخالص ملی کشور افزایش پیدا کند باید کلیه نهادهای کشور مانند حاکمیت، مردم و نهادهای نظارتی دست در دست هم دهند تا کالای با کیفیت خوب در کشور تولید شود.

مدیریت ناکارآمد، حلقه مفقوده تولید

علیرضا مناقبی رئیس مجمع عالی واردات کشور، نقص برنامه‌ریزی و مدیریت را حلقه مفقوده اصلی در تولید ملی بیان کرده و اظهار می‌دارد: تولیدکننده امروز اسیر واردات قانونی نیست بلکه اسیر سوء مدیریت‌هاست. تجارت در چند بخش تولید، واردات، صادرات و خدمات مهندسی خلاصه می‌شود بنابراین چه دلیلی وجود دارد که بگوییم چون قرار است تولید ملی خوب داشته باشیم باید جلوی بخش دیگر تجارت گرفته شود.
وی در ادامه می‌افزاید: امروز تولید انبوه می‌تواند هزینه سربار و قیمت تمام شده را کاهش دهد اما اکثر کارخانه‌های ما فاقد ماشین‌آلات به روز هستند. نکته مهم‌تر اینکه آیا پولی که برای تولید تخصیص یافته واقعاً وارد بخش تولید می‌شود؟ آیا می‌توان صرفاً تولیدات صادرات‌محور انجام داد؟ اگر این ‌گونه بود که هیچ کشوری نیاز به واردات نداشت. آیا اصولاً چنین امری امکان‌پذیر است؟
وی در ادامه می‌گوید: زمانی که تولید کافی در جامعه وجود نداشته باشد واردات به صورت قانونی انجام می‌شود اما زمانی که تولید به حد کفایت وجود نداشته باشد و واردات هم انجام نشود قاچاقچی عرصه ورود را مناسب می‌بیند. بنابراین دولت باید کار مردم را به مردم بسپارد.
رئیس مجمع عالی واردات کشور با اشاره به موفقیت صنعت شیرینی و شکلات کشور در بازارهای جهانی می‌گوید: ما اگر کار را به مردم بسپاریم آنها راه خود را پیدا می‌کنند. اگر جلوی واردات محصولات مشابه را بگیریم هیچ تولیدکننده‌ای سراغ پویایی نمی‌رود.
یک کارشناس اقتصادی، حمایت از کالای ایرانی را وظیفه کلیه اقشار جامعه و وظیفه دولت را اصلاح زیرساخت‌ها، قوانین، مقررات و بهبود فضای کسب و کار بیان می‌کند.
وی می‌گوید: دولت باید با دیپلماسی خارجی، زمینه‌های لازم را برای حضور تولیدکنندگان در بازارهای پیرامونی ایجاد کند.

محمد حســن‌نـــــژاد عضو کمیسیون اقتصـــــادی مجلس شــــــــورای اسلامی و نمــــــاینده مردم مرند و جلفا، با تأکید بر این نکته که تولیدکننده باید کالای با کیفیت به مردم عرضه کند، می‌گوید: نمی‌توان مردم را مجبور کرد که چون کالای ایرانی هست آن را خریداری کنند. مردم حق انتخاب دارند و تولیدکننده باید کالای لایق مردم ایران را ارائه دهد.
وی تصریح می‌کند: ما هم به عنوان قانون‌گذار باید از تولیدکننده حمایت کرده و کاری کنیم که بهای تمام شده کالا کاهش پیدا کند، بروکراسی و قوانین زائد را حذف و دیپلماسی اقتصادی را به گونه‌ای تقویت کنیم که در زمینه صادرات و تأمین منابع مالی مشکلی وجود نداشته باشد.
حبیب‌ا... انصاری دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران می‌گوید: باید این باور در بین مردم ایران نهادینه شود که نیازهای خود را از تولیدات ملی تهیه کنند. زیرا توسعه اقتصاد کشور فقط از طریق تولیدات صنعتی امکان‌پذیر است.
وی می‌افزاید: صنایعی که برای صنایع پایین‌دستی ارزش‌افزوده ایجاد می‌کنند بسیار حائز اهمیت هستند که صنعت لوازم‌خانگی نیز از جمله همین صنایع است. امروز دو محور «کیفیت و قیمت» در خصوص رقابت وجود دارد که لوازم‌خانگی ایران در بیشتر موارد این شرایط را دارا هستند. در چنین شرایطی نگاه باید ملی و در جهت استفاده از لوازم‌خانگی ایرانی باشد.
وی با بیان اینکه اشتغال امروز یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه است، تصریح می‌کند: با توجه مردم در خصوص استفاده از کالای ایرانی، تولید افزایش پیدا می‌کند و با افزایش تولید، اشتغال ایجاد می‌شود.
به گفته وی کلیه تولیدکنندگان باید در اسرع وقت به کسب نظر مشتری‌ها و رفع عیوب کالاهای خود اقدام کنند و چنانچه تولیدکننده‌ای در این امر تعلل کند اولین ضربه را به خود وارد کرده است.

فرشید شکرخـــــــدایی نائب رئیس مدیریت کیفیت ایران مـــــی‌گوید: نخـــــــریــــــــدن کالای بی‌کیفیت مــــــوجب تشـــــــویق تـــــولیدکننده کالای با کیفیت می‌شود و مردم به سمت خرید کالای با کیفیت بیشتر ترغیب می‌شوند. اما به هر حال تولید با کیفیت، هزینه دارد و قیمت تمام شده کالا را افزایش می‌دهد.
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کیفیت، دغدغه اصلی مردم است می‌گوید: در بسیاری از مواقع مردم به این دلیل از کالای ایرانی استفاده نمی‌کنند چون این ذهنیت در آنها به وجود آمده که کالای ایرانی کالای با کیفیتی نیست. در حالی که ممکن است در برخی از بخش‌ها ما کالاهای بسیار با کیفیت‌تری نسبت به سایر کشورها داشته باشیم اما چون شناخت وجود ندارد و اعتماد لازم ایجاد نشده متأسفانه رغبت هم وجود ندارد و تولیدکنندگان ایرانی کالاهای خود را با برندهای خارجی مطرح می‌کنند.
وی می‌افزاید: اگر این رویکرد اصلاح شود و تولیدکنندگان کالاهای خود را با افتخار با نام ایرانی عرضه کنند و در مقابل در مصرف‌کننده نیز اعتماد کافی به کالای ایرانی ایجاد شود قاعدتاً سطح تولید و مصرف کالای داخلی افزایش پیدا می‌کند.
کارشناس دیگری با اشاره به کیفیت بسیار بالای برنج ایرانی می‌گوید: سالانه حدود دو میلیارد تن برنج در کشور تولید می‌شود که از نظر عطر و طعم واقعاً عالی است و حدود یک میلیون تن هم برنج وارد کشور می‌شود اما برای اینکه شالیزارهای شمال به ویلا تبدیل نشود و شالیکارها زمین‌های خود را نفروشند بهتر است دولت و یا بخش‌خصوصی اقداماتی انجام دهند تا برنج‌کاران زمین‌های خود را نفروشند.
یک تولیدکننده که از سال 61 در امر تولید کالا فعالیت دارد می‌گوید: متأسفانه مردم هر گاه نام کالای خارجی را می‌شوند آن را خریداری می‌کنند در صورتی که در بسیاری از موارد کالای ایرانی از کالای خارجی بسیار با کیفیت‌تر است.

سخن آخر
تولید ملی مانند نوزادی است که نه فقط باید از سوی دولت حمایت شود بلکه باید مورد حمایت آحاد جامعه قرار گیرد. همان‌ طور که پدر و مادر در سال‌های اولیه تولد کودک حمایت همه‌جانبه از او دارند و به تدریج با رشد کودک این حمایت‌ها کمتر می‌شود و شکل هوشمندانه و مؤثرتری به خود می‌گیرد و تلاش می‌کند تا فرزند آرام‌آرام روی پای خود بایستد. دولت‌ها در سراسر دنیا چنین سیاستی را برای تولیدکنندگان نوپای خود به کار می‌برند. حمایتی که تلاش می‌کند تولیدکننده توانمند شده و در نهایت روی پای خود بایستد. دولت‌های بسیاری با این کار از صنایع خود حمایت کرده‌اند برای مثال شرکت تویوتا 25 سال زیان‌ده بود و در نهایت دولت ژاپن مجبور شد این شرکت را دولتی کند اما امروز تویوتا جزو برترین خودروسازان جهان است. یا شرکت نوکیا در فنلاند 17 سال از حمایت‌های دولتی برخوردار بود تا توانست به سودآوری برسد. اما همان‌ طور که حمایت‌های دولت مهم است نقش تولیدکننده هم مهم است. چنانچه کودکی با وجود همه حمایت‌ها تلاش نکند، نمی‌تواند روی پای خود بایستد. اگر در یک تولیدکننده ویژگی‌های دوری از تنبلی، وجدان کاری، کسب دانش و مهارت و هدف‌گذاری درست وجود نداشته باشد با وجود حمایت‌های دولتی هم به جایی نمی‌رسد.
نظرات کاربران
نظر شما ؟
نام
 
آدرس صندوق الکترونیکی
   
نظرات کاربران