Alternate Text
اینجا محل تبلیغ شماست
مقالات مرتبط
۱۳۹۸/۰۶/۲۵    ۱۱:۴۷ کد خبر:980625078933
فنّاوری نانو نیاز به حمایت دارد
مدیرعامل شرکت نانورنگ‌ها و پوشش‌های اقیانوس‌آبی:

فنّاوری نانو نیاز به حمایت دارد

شرکت نانورنگ‌ها و پوشش‌های اقیانوس‌آبی در سال 1394 توسط جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی تأسیس شد. این شرکت با در اختیار داشتن سرمایه‌های ارزشمند انسانی در حوزه‌های تولید، اجرا و مشاوره، با هدف ایجاد تحولی نوین در صنایع رنگ به ویژه سیستم‌های دریایی، حفاظتی و ضدخوردگی فعالیت‌های خود را سازمان‌دهی کرده است.
شرکت نانورنگ‌ها و پوشش‌های اقیانوس‌آبی به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان دارای بیش از 10 نوع محصول منحصربه‌فرد است. همچنین توانسته است چندین اختراع در زمینۀ پوشش‌های هوشمند و نانوهایتک دریایی و صنعتی نانوکوانتوم به ثبت برساند.
دکتر ابراهیم رئیسی مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با پیام‌دریا به تشریح عملکرد این شرکت پرداخته است که از نظرتان می‌گذرد.
 
لطفاً در زمینۀ اهداف و فعالیت‌‌های شرکت نـــــــانورنگ‌ها و پــــــوشش‌های اقیانوس‌‌آبی توضیح دهید؟
شرکت نانو رنگ‌ها و پوشش‌های اقیانوس آبی شرکتی دانش‌بنیان و دانش‌محور است که رسالت خود را بر پایه استفاده از تکنولوژی روز دنیا به خصوص نانوتکنولوژی قرار داده و در مورد ترکیبات‌کوانتوم در صنعت رنگ نیز یک گام فراتر از نانو برداشته است. در واقع این شرکت تولید‌کنندۀ رنگ‌های‌ صنعتی، حفاظتی و دریایی است که بخش عمده‌ای از این رنگ‌ها با تکنولوژی‌نانو تولید می‌شود. امروزه دو دسته محصول را در سبد کالای خود قرار داده‌ایم
1- محصولات مـرسوم (Conventional) که مطابق استـانداردهای جهانی تولید می‌شود و یکی از نیازهـای روز صنعت داخلی است که در این راستا چندین گام جلوتر هستیم.
2- محصولات با تکنولوژی بالا (High-Tech).

از چه سالی فعالیت خود را آغاز کردید؟
در زمان دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر با تشکیل یک تیم تحقیقاتی مطالعاتی در زمینۀ پوشش‌های دریایی برای زیرخط آبخور کشتی سیستم‌های جدیدی مثل سیستم‌های رها‌کننده خزه (ضدخزه‌هایی که در چند سال اخیر در دنیا رونمایی شدند) صورت گرفت و آزمایشهای میدانی خود را به ثمر رساندیم. به ‌مرور همکاری‌هایی را با صنایع‌ کوچک آغاز کردیم تا اینکه شرکت نانو‌رنگ‌ها و پوشش‌های اقیانوس‌آبی در سال 1394 به ثبت رسید و ما مسیری متفاوت‌تر از شرکت‌های همکار و شرکت‌های رقیب طی کردیم. پس از ثبت تعدادی از اختراعات خود، شرکت را دانش‌بنیان کردیم و به عرصۀ تجاری‌سازی و کارآفرینی وارد شدیم. برای راهیابی به عرصۀ تجاری‌سازی به‌ عنوان تنها شرکت رنگ دانش‌بنیان کشور، موفق به دریافت تأییدیه رنگ IACS در سطح خاورمیانه از فرانسه شدیم و در پی آن نیز تأییدیه‌های داخلی، نانومقیاس و ... را دریافت کردیم. با راه‌اندازی یک کارخانۀ بزرگ با ظرفیت تولید روزانه 20 تن همراه با یک تیم تحقیقاتی مجرب با بیش از هفت نفر از متخصصان با مدرک دکتری پلیمر رنگ در چهار زمینۀ نانو، پوشش‌های دریایی، پوشش‌های صنعتی و ضد‌خوردگی و همچنین یک آزمایشگاه مجهز با مساحت 700 مترمربع در کنار تیم قوی بازرگانی و فروش، امروز در جایگاهی قرار داریم که با شرکت‌های بزرگی همچون کشتیرانی جمهوری ‌اسلامی ‌ایران و شرکت‌های تابعۀ آن همکاری می‌کنیم. رایزنی با شرکت ملی نفتکش ‌ایران، ورود به بازار خودرو داخلی و همچنین عرصۀ صادرات نیز در لیست برنامه‌های کاری قرار دارد.

برای صادرات محصولات چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
تاکنون نمونه‌‌‌هایی را به مجموعه‌های خارج از کشور ارائه داده‌ایم و مذاکراتی هم در حال انجام است.

تفاوت رنگ‌های نانو با رنگ‌های معمولی در چیست؟
علم و تکنولوژی با سرعت چشمگیری روبه‌رشد و صعود است. از سال 2020، هر سال یک دانش فنی به‌واسطۀ جایگزینی قوی‌تر و بهتر از خود، حذف می‌شود. از طرفی دنیا به سمت صنایع نانوتکنولوژی در حرکت است و این صنعت تمام ابعاد زندگی بشر را دربرگرفته و همگان به آن نیاز دارند. این امر جدا از حوزۀ صنایع پوششی و صنایع ‌پلیمری نیست. امروزه تکنولوژی نانو وارد صنعت شده است. ما نیز در زمینۀ رنگ، ترکیبات نانو را مورد استفاده قرار می‌دهیم که خواص منحصربه‌فردی بسته به نوع کاربرد آن دارد. به ‌عنوان ‌مثال خاصیت دی‌الکتریکی پوشش را بالا می‌بریم، از نانو برای جلوگیری از خش‌پذیری رنگ‌ها استفاده می‌کنیم، در صنعت خودرو سیستم‌های خود ترمیم‌شونده را می‌توان دید که امروزه در آن از تکنولوژی نانو استفاده شده است.
در رنگ‌های صنعتی و دریایی نیز، استفاده از ترکیبات نانو ‌ذرات، ویژگی‏های منحصربه‌فردی در بهبود خواص فیزیکی – مکانیکی پوشش، مقاومت در برابر خش‌پذیری پوشش‌های صنعتی، مقاومت نوری پوشش‌ها و بالا بردن مقاومت حرارتی دارد. مثلاً برای مدت‌زمان ماندگاری یک پوشش، بسته به نوع تغییر عملکردی، از نانو ذرات استفاده می‌کنند چرا که اندازۀ ابعاد این ذرات در بازۀ صفر تا صد نانومتری هستند. ما بخشی از نانو ذرات را برای بخش رنگ‌های دریایی، بخش رنگ‌های صنعتی و بخش رنگ‌های ضدخوردگی، هم نهاده می‌کنیم. اهدافی مانند بهبود خواص‌ مکانیکی و فیزیکی و خاصیت آب‌گریز کردن برای تولید نانو ذرات در نظر گرفته ‌شده‌ است. در واقع می‌توان گفت یک سری از ذرات، توانایی آب‌گریز کردن سطح پوشش را دارند و زمانی که پوشش در آب قرار بگیرد هیچ‌گونه موجود زنده‌ای به سطح پوششی نمی‌چسبد. این پدیده موجب می‌شود ضریب اصطکاک پوشش با آب دریا به صفر برسد، سرعت شناور افزایش و مصرف سوخت و زمان رنگ‌آمیزی کاهش ‌یابد. همچنین با حذف عملیات Hull Cleaning تعداد سفرهای دریایی بالا می‌رود و در یک نگاه، بهره‌وری اقتصادی افزایش پیدا می‌کند در بخش کوانتوم که ذراتی با ابعاد صفر تا پنج نانومتر هستند از خاصیت کوانتوم استفاده میشود که مقاومت نوری، مکانیکی و خاصیت الکتریکی دارند. این ترکیبات در کنار سایر ترکیبات در بخش پوشش ‌الکتریکال، عملکرد بالایی را ارائه می‌دهند.
بخش دیگر، سیستم‌های ضد‌خوردگی است که با استفاده از آن می‌توان یک پوشش مقاوم در برابر خوردگی را با طول عمر بالای 30 سال ارائه داد. این‌گونه ترکیبات در بحث گالواسیلور اهمیت ویژه‌ای دارند به ‌گونه‌ای که آزمایش مه نمکی بالای 8000 ساعت را گذرانده است.

آیا درحال‌حاضر صنعت رنگ نانو در کشور بومی ‌شده است؟
این صنعت فقط در زمینۀ «رنگ‌های رایج» بومی است. ما به یک فضای کاملاً جدیدی ورود کرده‌ایم و قصد سوق دادن باورها به سمت پذیرش استفاده از این فنّاوری را برای بالا بردن ارزش‌افزوده آن داریم. با بومی کردن این دانش، امروز در حال پاسخگویی به نیاز صنعت بزرگی همچون کشتیرانی هستیم و در خارج از کشور نیز حرفی برای گفتن داریم تا با حرکت خود دنیا را به سمتی بکشانیم که برای خدمات ما استانداردهایی را تعریف کنند.

مشکلات صنعت نانو در حال حاضر چیست؟
در شرایط فعلی از جمله مشکلاتی که گریبان‌گیر صنعت نانو شده و از آن جدا نیست بحث نوسانات ارزی است که تولیدکننده را وارد یک فضای گنگ کرده و بلاتکلیف گذاشته است. در خصوص تأمین کالا، واردات مواد اولیه بسیار سخت شده است و برخی از بازرگانان سودجو به امید افزایش قیمت، کالای خود را به فروش نمی‌رسانند، زنجیرۀ تأمین ارز به نحوی آسیب‌دیده که نیاز به ترمیم دارد. نظام بانکی و سازمان‌های دولتی همکاری‌های لازم را ندارند. از نهادهایی که در آن عضویت داریم حمایت نمی‌شود. بنابراین بخش بازرگانی و دولتی باید با کمک به تولیدکننده‌ها شعار امسال مقام‌معظم رهبری را که بر مبنای سال «رونق‌ تولید است» تحقق بخشند. همچنین دولت مشکلات نقدینگی را با اختصاص وام‌های کم‌بهره رفع کند و جامعه را به سمت حمایت از کالای داخلی سوق دهد تا به‌ واسطۀ تمام این جریانات، تولیدکننده وارد یک فضای شفاف شود و بازاریابی خود را پیش ببرد.

چه برنامه‌هایی برای آینده دارید؟
سعی می‌کنیم با همگامی مجموعه‌های داخلی سهم خود را از بازار داخلی بگیریم. به موضوع صادرات ورود کرده و درصددیم نیازهای دیگر کشورها را تأمین کنیم، در زمینه تحقیقات پوشش‌« های‌تک» پیش رفته‌ایم و باید تمام تلاش خود را برای ظهور ایده‌های خلاق، تجاری‌سازی و چرخۀ تولید به‌ کارگیریم.

چه انتظاری از مسئولان دارید؟
خواهش می‌کنم همگی از شعار بکاهیم و عملگرا باشیم. اگر توان کمک و یا انجام کاری را نداریم وعده‌های بیهوده ندهیم چرا که این کار منافع ملی را به خطر می‌اندازد. می‌توانیم با اتحاد و همکاری، مشکلات را شناسایی کنیم و همگام با هم شعار امسال مقام‌معظم رهبری را پیش ببریم و در کار یکدیگر سنگ‌اندازی نکنیم. 
نظرات کاربران
نظر شما ؟
نام
 
آدرس صندوق الکترونیکی
   
نظرات کاربران