Alternate Text
اینجا محل تبلیغ شماست
مقالات مرتبط
۱۳۹۸/۰۵/۳۰    ۱۵:۴۰ کد خبر:980530078930
گسترش اینترنت پرسرعت در تار و پود  حمل‌ونقل دریایی
آیا ماهواره‌های دریایی با تغییرات همراه می‌شوند؟

گسترش اینترنت پرسرعت در تار و پود حمل‌ونقل دریایی

پیشرفت سـریع در تکنولوژی‌های دریایی در دهه‌های اخیر باعث تغییرات در شکل و شمائل ارتبـاطات دریایی شده است. این دگرگونی تا جایی ادامه خواهد یافت تا عملکرد مالکان کشتی، شرکت‌های مدیریت کشتی و همچنین زندگی دریانوردان را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.

به نظر می‌رسد که توسعه تکنولوژی ماهواره و نیروی آن بزرگ‌ترین تأثیر را در بخش ارتباطات دریایی بگذارد و این در حالی است که صنعت کشتیرانی در حال ورود به فاز جدیدی از دیجیتالی شدن است.
از موارد تأثیرگذار در این‌ خصوص می‌توان از ورود VSAT به این صنعت نام برد. از آنجایی که این تکنولوژی پیشرفته و مثمرثمر بوده، در 10سال گذشته تعداد کشتی‌های تجاری‌ای که از آن برای ارتباطات عملیاتی و همچنین رفاه کارکنان استفاده می‌کنند بیش از دو برابر شده است.
تخمین زده می‌شود حدود 30 هزار ترمینال VSAT دریایی در حال حاضر فعال هستند. انتظار می‌رود در دو تا سه سال آینده بیش از 3000 تا 4000 کشتی دیگر به این تکنولوژی تجهیز شوند. در صورتی که طبق پیش‌بینی، استفاده کشتی‌ها از تکنولوژی VSAT ادامه یابد در این صورت کشتی‌هایی که به این تکنولوژی مجهز می‌شوند بیشتر از کشتی‌هایی خواهند بود که از آن بی‌بهره‌اند. رسیدن به این نقطه یعنی تجهیز بیش از نیمی از کشتی‌های جهان به VSAT موجب یک دگرگونی جامع در بازار می‌شود.
مالکان بدون بهره‌مندی از این تکنولوژی با مشکلات بزرگی در حفظ نیروی کار و در نتیجه متحمل شدن هزینه‌های بیشتر برای استخدام و آموزش مواجه خواهند بود همچنین اجاره‌کنندگان کشتی احتمالاً به اجاره کشتی‌هایی که به VSAT مجهز هستند علاقه‌مندی بیشتری نشان می‌دهند چرا که دسترسی راحت‌تر و سریع‌تر به اطلاعات مربوط به ایمنی، ارزیابی کشتی و همچنین اطلاعات بار را به‌ صورت آنلاین خواهند داشت.
بعضی از دلایلی که مالکان کشتی برای VSAT سرمایه‌گذاری نکرده‌اند و هنوز از آن بی‌بهره‌اند هزینه‌های نسبتاً بالای آن است که این نیز به زودی مرتفع خواهد شد، چرا که اپراتورهای ماهواره‌ای در حال سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی مــاهواره‌های بـــــا شدت تـــوان بالا (XTS)1 و همچنین استفاده از یونیت‌هایی برای اضافه کردن طول عمر ماهواره‌های موجود می‌باشند.
INTELSAT در زمینه استفاده از این یونیت ماژول‌ها پیشرو است. ســــودای «اینتلست» این است که برای این ماژول‌ها که می‌توانند سلول‌های سوخت را نوسازی کنند تأمین مالی کند. به این ترتیب که اولاً طول عمر در ماهواره‌های موجود اضافه گردد، ثانیاً ارتباطات دریایی بدون نیاز به اینکه سرویس‌دهندگان بخــــــواهند ســــــــرمایه‌گـــــــذاری عظیمی بــــــرای ماهواره‌های جدید کنند، همچنان حفظ شود.
یک مدیر ارشد در «اینتلست» گفته است احتمالاً استفاده از این ماژول‌ها برای ماهواره‌های مخــــــابراتی ســــــــرویس‌دهنده به کشتـــــی‌های اقیانوس‌پیما در برنامه کاری امسال قرار خواهد گرفت.
این تکنــــــولوژی‌ای به اپــراتورهای مــاهواره اجازه می‌دهد که بــــر روی مــاهواره‌های XTS سرمایه‌گذاری کنند، این ماهواره‌ها با استفاده از انتشار صدها پرتو، پهنای باندی با شدت بالا پوشش خود را ارائه می‌دهند.
هر تکنــــولوژی‌‌‌ای که برای VSAT در امور دریایی استفاده شود لازم است برای پیش‌بینی مشکلات در عملکرد و خرابی‌های بالقوه قبل از اینکه منجر به قطع یا اشکال در ارتباطات شود، یک راهکار یا تکنولوژی همراه آن ارائه گردد.
این نیاز در آینده نزدیک دست‌اندرکاران VSATرا به سویی سوق خواهد داد تا سامانه‌های هوش مصنوعی را توسعه دهند، همچنین توسعه در استفاده از ماشین خودآموز مخصوصاً برای پیش‌بینی و رفع مشکلات VSAT قبل از وقوع را شاهد خواهیم بود.
همین ‌طور که تکنولوژی ماهواره در حال تکامل است به وضوح پیداست که نسل جدیدتر مـــــــاهواره‌هـــا از سیستــــــم‌هــــای مــــــدار ثــــــابت (Geostationary)2 فاصله می‌گیرند.
در پنج سال آینده اپراتورهای ماهواره در نظر دارند که ماهواره‌های ارائه‌دهنده، پهنای باند بیشتری با مدار پایین LEO 3 را به هوا پرتاب کنند و تعداد آنها نسبت به ماهواره‌های مدار ثابت افزایش خواهد داشت.
اولین صور فلکی ماهواره‌های تجاریLEO برای VSAT هم‌اکنون توسط شرکت ONEWEB در دست توسعه است و اولین گروه از این ماهواره‌ها در فوریه 2020 در مدار قرار خواهند گرفت.
برای دسترسی به این پوشش ماهواره‌ای بر خلاف آنتن‌های VSAT معمولی که بیشتر در ناوگان کشتیرانی‌های جهان معمول است از ترمینال‌های پنل‌ تخت استفاده می‌شود.
در حقیقت آنتن‌ها با پنل‌های تخت هم‌اکنون به‌ طور موفقیت‌آمیز برای وی‌ست‌هایی که از ماهواره‌های LEO استفاده می‌کنند مورد آزمایش قرار گرفته و نمایش داده شده است.
به نظر می‌رسد نصب و راه‌اندازی این سیستم که عنوانی همچون اولین کشتی‌ها با سرویس ماهواره‌ای VSAT با پنل‌های تخت را به همراه دارد، اجتناب‌ناپذیر است.
این یک گزینه جدید و یک نقطه عطف برای تحویل اینترنت پر سرعت به مسافران و کارکنان کشتی‌هاست که به زودی در بازار تجاری کشتیرانی ظهور پیدا خواهد کرد.

پی‌نوشت:

1- Extreme Throughput Satellite (XTS)
این ماهواره‌ها توسط شرکت پاناسنیک و شریک تجاری‌اش برای سرویس‌دهی بهتر و با سرعت بالاتر توسعه یافته‌اند.

2 - Geosynchronous Equatorial Orbit (GEO)
ماهواره‌های ژیو استشنری ماهواره‌هایی هستند با ارتفاعی حدود 26 هزار کیلومتر بالای خط استوا. این ماهواره‌ها همواره در جهت گردش زمین و با سرعت یکسان در گردش هستند، بنابراین در یک نقطه از زمین همواره قابل رویت توسط گیرنده می‌باشند.
3- Low Earth Orbit (LEO)
ماهواره‌های مدار پایین، ماهواره‌هایی هستند که ارتفاعی حدود 2000 کیلومتر دارند. این ماهواره‌ها برای اینکه در مدار خود قرار بگیرند به انرژی کمتری احتیاج دارند، همچنین پهنای باند بیشتر و تأخیر زمانی کمتری دارند.

برگرفته از سایت مارین دیجیتال

مترجم: جمال آخوندزادگان - کارشناس ارشد دفتر تحقیق و توسعه فنی 
نظرات کاربران
نظر شما ؟
نام
 
آدرس صندوق الکترونیکی
   
نظرات کاربران