Alternate Text
۱۳۹۸/۰۳/۰۵    ۱۵:۲ کد خبر:980305078903
سوخت کم‌سولفور گزینه سهل و آسان مالکان کشتی
خطوط کشتیرانی برای اجرای قانون 2020 چقدر آماده‌اند؟

سوخت کم‌سولفور گزینه سهل و آسان مالکان کشتی

سوخت عمده مصرفی شناورها مازوت است که پسماند نفت خام در پالایشگاه‌ها محسوب می‌شود، به واسطه گوگرد موجود در نفت خام، مازوت نیز دارای درصدی از گوگرد است که پس از احتراق در موتور کشتی‌ها به‌ صورت اکسید گوگرد در جو آزاد می‌شود. ...
اکسید گوگرد علاوه بر بیماری‌های ریوی و تنفسی نوعی آلاینده محیط‌زیست محسوب می‌گردد که در هنگام بارندگی، باران‌های اسیدی و اثرات مخرب زیست‌محیطی را به بار می‌آورد.
کاهش میزان اکسید گوگرد از خروجی موتور کشتی‌ها نه فقط به سلامت انسان‌ها بلکه به کیفیت هوا و حفظ محیط‌زیست کمک شایانی می‌کند.
 
اعمال قوانین کنترل آلاینده‌های محیط‌زیست از طرف سازمان جهانی دریانوردی (IMO) از سال 2005 اجرایی شد و در ضمیمه ششم کنوانسیون مارپول قرار گرفت. متعاقب آن در اکتبر 2016 حد مجاز گوگرد در سوخت 5/0 درصد در کلیه مناطق دنیا و 1/0 درصد در مناطق خاص (ECA) شامل دریای بالتیک، دریای شمال، سواحل آمریکا و کانادا تعیین شد که از یکم ژانویه 2020 لازم‌الاجراست. از این‌رو از ابتدای سال 2020 میلادی تمامی شناورها ملزم به رعایت قانون کنترل آلاینده‌های جوی و همین طور میزان گوگرد رها شده در جو می‌باشند.
مالکان و اپراتورهای شناورها سه راهکار پیش رو دارند: نصب اسکرابر، استفاده از سوخت کم گوگرد و استفاده از سوخت LNG.

اسکرابر
اسکرابر دستگاه یا تجهیزاتی است که در سر راه خروجی موتور کشتی نصب می‌شود و با شستشوی گازها، ترکیبات مضر و ذرات، میزان آلاینده‌ها را تا حد مجاز کاهش می‌دهد، تنها امتیاز اسکرابر، برگشت سرمایه در مدت دو یا سه سال در کشتی‌های با سن پایین با احتساب اختلاف نرخ فعلی سوخت 5/3 درصد نسبت به سوخت کم سولفور است.
تاکنون به علت مسائل مالی و مشکلات فنی تعداد محدودی اسکرابر بر روی شناورها نصب شده است، یکی از مشکلات این روش، هزینه اولیه نسبتاً زیاد آن بوده که نسبت به نوع و سایز کشتی بین دو تا سه میلیون دلار خواهد بود. هزینه نصب بالا و زمان‌بر بودن آن نیز قابل توجه بوده است. از طرفی مشکلات تعبیه دستگاه‌ها و تأسیسات جانبی در رابطه با محدودیت فضای موتورخانه، مصرف آب، برق و در نتیجه افزایش مصرف سوخت، تهیه مجوزهای لازم، هزینه تعمیر و نگهداری، افزایش حجم کاری کارکنان و آموزش‌های لازم، مشکلات نگهداری و دفع پسماند، تعداد محدود تولیدکنندگان و عدم‌توازن بین عرضه و تقاضا، همچنین عدم‌توجیه اقتصادی نصب اسکرابر در کشتی‌های سن بالا را می‌توان از محدودیت‌های اسکرابر بر شمرد.

سوخت کم گوگرد (5/0 درصد)
در واقع بهترین گزینه، استفاده از سوخت 5/0 درصد مطابق با استاندارد 2020 است. در نتیجه با کمبود عرضه سوخت مورد نظر در کلیه بنادر دنیا، پیش‌بینی می‌شود هزینه سوخت افزایش یابد.

سوخت LNG
این سوخت به‌ عنوان یکی از سوخت‌های پاک با میزان آلایندگی بسیار پایین در صنعت حمل‌ونقل مورد توجه قرار گرفته است ولی نصب تجهیزات و تبدیل کشتی‌های موجود به دوگانه‌سوز و یا گازسوز توجیه نداشته و در مقابل سفارش ساخت کشتی‌های جدید و گازسوز در دستور کار بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشتیرانی قرار گرفته است به نحوی که پیش‌بینی می‌شود میزان تقاضای سوخت LNG روند افزایشی قابل توجهی را داشته باشد.
طبق اعلام سایت ship&bunker میزان فروش 9 ماهه اخیر سوخت LNG در بندر روتردام رشد دو برابری را نسبت به دوره قبل تجربه کرده است.
فراوانی این سوخت در کشور ما و فقدان خدمات سوخت‌رسانی لازم در منطقه فرصت مناسبی برای شرکت‌های سوخت‌رسان فراهم می‌کند تا مطالعات و امکان‌سنجی لازم در این خصوص را به عمل آورده و به‌ عنوان شرکت‌های پیشرو در این صنعت سودده سرمایه‌گذاری کنند.

اثرات قانون 2020 بر صنعت کشتیرانی
یکی از دغدغه‌های شرکت‌های کشتیرانی، تهیه سوخت جدید و مصرف سوخت فعلی قبل از موعد مقرر است زیرا مصرف و حتی نگهداری سوخت فعلی (5/3 درصد) از اولین روز ژانویه 2020 غیرقانونی اعلام شده است. از طرفی امکان تأمین و تدارک سوخت مطابق با قوانین جدید حتی در بنادر اصلی دنیا هنوز تأیید نشده است.
استفاده از سوخت با گوگرد پایین مستلزم برنامه‌ریزی دقیق، تغییر پارامترهای فنی و حتی تغییر روغن‌های روانکار سازگار با سوخت جدید، شستشوی مخازن سوخت و آموزش کارکنان در مورد مشکلات پیش‌رو خواهد بود.
هزینه سوخت به مراتب افزایش خواهد یافت و به تبع آن کرایه حمل دریایی نیز افزایش می‌یابد، شرکت کشتیرانی مرسک اعمال تعدیل نرخ سوخت (BAF) و افزایش کرایه حمل را مدنظر قرار داده است.

رویکرد خطوط کشتیرانی
به گزارش آلفالاینر، در حالی که مدت‌زمان کمی به تاریخ مقرر از طرف سازمان جهانی دریانوردی باقی مانده است، شرکت‌های بزرگ کشتیرانی رویکردهای متفاوتی را اتخاذ کرده‌اند. شرکت MSC بیشترین تعداد اسکرابر را بر روی کشتی‌های ملکی و اجاره بلندمدت خود نصب کرده است، پس از آن اورگرین در رده دوم قرار دارد، شرکت CMA CGM از گزینه‌های ترکیبی شامل نصب اسکرابر و استفاده از سوخت LNG بهره‌مند شده است، شرکت هیوندایی نیز تعداد محدودی اسکرابر بر روی شناورهای خود نصب کرده است، شرکت مرسک در حالی که 80 میلیون دلار برای نصب اسکرابر برنامه‌ریزی کرده اما استفاده از سوخت کم گوگرد را بهترین گزینه اعلام نموده است، به همین جهت قرارداد همکاری با شرکت PBF را جهت تدارک سوخت کم گوگرد در سواحل شرقی آمریکا، نهایی کرده است.
اولویت سایر خطوط کشتیرانی هم استفاده از سوخت کم گوگرد می‌باشد.
 
 
کاپیتان علی اکبر یاوری 
نظرات کاربران
نظر شما ؟
نام
 
آدرس صندوق الکترونیکی
   
نظرات کاربران